جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
بیلبورد سفرگردشگری خلاق

موزه عروسک و فرهنگ ملل ایران

موزه «عروسک و فرهنگ ایران» مجموعه‌ای از عروسک‌های ایران شامل عروسک‌های مردم‌ساخت قومی ایران، عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران، عروسک‌های پدیدآورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران و مجموعه‌ای از عروسک- مجسمه‌های زنان مناطق مختلف ایران با پوشش هر منطقه را در فضای جدید به نمایش می‌گذارد.

علی گلشن در گفتگو با خبرنگار مهر از بازگشایی موزه عروسک و فرهنگ ایران خبر داد و گفت: سال ۹۳ دو کلکسیونر خصوصی، یعنی من و مسعود ناصری، موزه‌ عروسک‌های ملل را در منطقه‌ پاسداران تهران و در فضایی اجاره‌ای با کمتر از هزار عروسک افتتاح کردیم؛ موزه‌ای که سال پیش، به علت اتمام مهلت اجاره، تعطیل شد و ما عروسک‌ها را در کارتن‌ گذاشتیم، به این امید که بار دیگر آن‌ها را به نمایش بگذاریم و فرهنگ و آداب و رسوم  ۸۰ کشور دنیا را به مردم بشناسانیم.

به گفته مدیر موزه عروسک و فرهنگ ایران، در این موزه علاوه‌بر عروسک‌های ایرانی و لباس و صنایع دستی، عروسک‌هایی که مژده دانش‌پژوه از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان چون جبار باغچه‌بان، توران میرهادی، هوشنگ مرادی کرمانی و ثریا قزل ایاغ ساخته و همچنین عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران به نمایش گذاشه می‌شود. بخشی هم به نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص داده شده است.

گلشن، عروسک‌ها را سفیران فرهنگی دانست و گفت: با شناخت عروسک‌ها می‌توان با پیشینه تاریخی، فرهنگ و موقعیت اجتماعی ایران و جهان آشنا شد. بدون شک، این شناخت و آگاهی می‌تواند پایه‌های صلح، دوستی و احترام بین انسان‌ها را استوار کند.

حریریان، راهنمای موزه گفت که هدف از تاسیس این موزه، آشنایی مردم به‌ویژه نسل جوان با عروسک‌های قومی ایران، پوشش زنان مناطق مختلف ایران و تاریخ، هنر و فرهنگ مردمان بومی ایران است. وی این موزه را پایگاهی برای ترویج قصه‌های قومی ایرانی در بین نسل جوان دانست.

موزه عروسک و فرهنگ ایران به آدرس

 تهران، مترو دروازه دولت، خیابان سعدی شمالی، کوچه فیات، شماره ۲

از اوایل مرداد شروع به کار کرد.

 

?منبع: خبرگزاری مهر و کجارو

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.