شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
آموزش گردشگریکارآفرینی گردشگری

استارتاپ چیست و چه قصه‌هایی دارد؟

باتوجه به تازگی مفهوم استارتاپ ها و همچنین تعاریف متفاوت و بسیار زیادی که از واژه استارتاپ انجام شده است در این مطلب در وب کامنت تلاش خواهیم کرد که در پایان به تعریفی جامع از استارتاپ ها یا همان کسب و کارهای نوپا برسیم.

اما قبل از دانستن چیستی و چرایی استارتاپ ها و اینکه ما چه چیزی در مورد استارت آپ ها می دانیم باید بدانیم که چه چیزهایی استارتاپ نیست. برای مثال تفاوت بین کسب و کارهای کوچک و استارت آپ یا همان کسب و کارهای نوپا را در ابتدا با هم بررسی می کنیم.

آیا استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک یکی هستند؟

مردم معمولاً این جوری فکر می کنند، با اینکه شباهت هایی ما بین کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها یا همان کسب و کارهای نوپا وجود دارد، اما به هیچ عنوان این دو مفهوم یکی نیستند. کسب و کارهای کوچک معمولاً کسب‌وکارهای محلی هستند که تعداد اندکی از کارکنان را دارند، هزینه و دارآمد نسبتاً کمی دارند و همچنین برنامه ای برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ را ندارند. این ریسک کم باعث می‌شود این کسب و کارها برای چندین سال به همان شکل اولیه باقی بماند و به ندرت به چیزی بیشتر تبدیل شوند. استارتاپ ها نیز در ابتدا کوچک هستند اما رویای بزرگ شدن را در سر دارند. انگیزه آنها پول، محبوبیت، شهرت و موفقیت است و به سمت آنها حرکت می‌کنند. تفاوت ما بین استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک در ذهنیت و نگرش آنهاست. استارتاپ‌ سعی می‌کند هر چه سریع‌تر بخشی قابل توجه از بازار را به دست آورد و به موفقیت بزرگی دست یابد اتفاقی که می تواند موجب پیروزی بزرگ و یا شکست کسب و کار آنها شود.
استارتاپ ها در سر بلندپروازی، رویای موفقیت و رشد سریع دارند و فداکاری از مهمترین ویژگی های اعضای استارتاپ هاست، این زمانیست آنها به شدت از کوچک بودن خودداری می‌کنند. استارتاپ ها به دنیا می‌آیند یا بزرگ شوند و یا بمیرند، در واقع استارتاپ ها قصد دارند دنیا را تغییر دهند.

یک اپلیکیشن موبایل، یک وب سایت و یا یک سایت خدماتی الزاما یک استارتاپ نیست، در واقع هر شرکت کوچکی که در حال درآمدزایی و فروش محصول یا خدماتی باشد را استارت آپ در نظر نمیگیرم. همچنین باید در نظر داشته باشید که هر استارتاپی قرار نیست تا همیشه به صورت استارتاپ باقی بماند. در ادامه مطلب با بررسی در مورد این که چه زمانی و چگونه و با چه شرایطی استارتاپ دیگر استارتاپ نامیده نمی شوند، تفاوت بین استارت ها و یک شرکت بزرگ را نیز درک خواهیم کرد. باید بدانیم که استارتاپ یک نسخه کوچک از یک شرکت بزرگ نیست.

 

استارتات چیست؟ ما چه چیزی در مورد استارتاپ ها می دانیم؟

استارتاپ یا استارت آپ از آن دست واژه هایی است که شاید هر کسی تعریفی از آن را در ذهن دارد. و احتمالا  اکثر این تعاریف نیز اشتباه است. در ادامه تعریف چند مدیر عامل و موسسه کمپانی های بزرگ در مورد چیستی استارتاپ ها را با هم بررسی می کنیم.

نیل بلومنتال موسس و مدیر عامل کمپانی واربی پارکر (Warby Parker) :

استارتاپ کمپانی نوپایی است که یک راه حل نوین برای یک مسئله ارائه میکند، درحالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارئه شده وجود ندارد.

ادوارد چئونگ موسس و مدیر عامل شرکت Homejoy :

تاسیس و یا پیوستن به یک استارتاپ به معنای تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

حالا ممکن است سوالاتی در ذهن شما ایجاد شده باشد! بگذارید در انتهای همین بخش در مورد اینکه چه کمپانی هایی دیگر استارتاپ نیستند باهم صحبت خواهیم کرد.

اما حالا یک تعریف جامع از استارتاپ:

A temporary organization designed to search for repeatable and scalable business model.
استارتاپ سازمان موقتی است که برای جستجوی یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر طراحی شده است.
برای رسیدن به همین تعریف چند جمله‌ای چندین دهه زمان سپری شده است. تعریف بالا از چندین جمله ساده تشکیل شده است که بار معنای بسیار زیادی دارند.

استارتاپ یک سازمان موقت است: هدف یک استارتاپ، استارتاپ ماندن نیست، هدف نهایی هر استارتاپی تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ است. با توجه به رشد سریع و تغییر در بازار، یک استارتاپ باید هرچه سریع تر مدل کسب و کار خود را پیدا کند و به درآمد زایی برسد. هرچقدر زمان کشف این مدل کسب و کار دیرتر شود احتمال موفقیت شما کاهش و همچنین احتمال پیروزی رقیب هایتان افزایش پیدا می کند.
همواره در جال جستجو: منظور استارتاپ صرفا ساخت یک اپلیکشن، محصول، و یا دریافت سفارش نیست، استارتاپ ها به دنبال مدل کسب و کاری مقایس پذیر و تکرار پذیر هستند.
مدل کسب کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر: استارتاپ دنبال ارزش های پیشنهادی درست است (value proposition) است. محصول و خدمت درست قابل ارائه چیست؟ بخش مشتریان درست کجاست؟ کانال های توزیع مناسب کدام است؟ راه مناسب برای ایجاد تقاضا چیست؟ جریان درآمد مناسب چیست؟ یعنی مدل درآمد و قیمت گذاری چیست؟ شرکای مناسب، فعالیت ها هزینه ها … کدام ها هستند؟
مدل کسب کار: به صورت کوتاه و خلاصه می توان گفت یک مدل کسب و کار توضیح می دهد که شرکت شما چگونه به ایجاد، ارائه و بدست آوردن ارزش می پردازد. یا به زبان ساده تر یک مدل کسب و کار توضیح میدهد که شرکت شما چگونه درمیاورد؟
تکرار پذیر بودن: یعنی آن مدل کسب و کار که ایجاد درآمدزایی می‌کند را بتوان بارها و بارها تکرار کرد و در ازای هر تکرار درآمد ما نیز افزایش پیدا کند در کلام ساده تر باید گفت به توان این خدمات و محصولات را به صورت عمده عرضه کرد.

ستارتاپ گردشگری – آکادمی گردشگری

مقیاس پذیر بودن: یعنی اینکه آن مدل کسب و کار را بتوان بعد از افزایش منابع مالی نیروی انسانی و پتانسیل های موجود توسعه داد و روش‌های ایجاد ارائه و کسب ارزش را بهتر سریعتر و بیشتر کرد.
بدون نوآوری هم استارتاپ می شود؟

در باور عمومی استارتاپ ها معمولاً ماهیت مرتبط با فناوری دارد اما این موضوع همیشه صحت ندارد درون مایه استارتاپ ها، جاه‌طلبی، نوآوری و تلاش برای رشد در سطح ملی و  جهانی است. استارتاپ ها معمولاً با یک ایده و نوآوری و خلاقیت بنا می شود و فرد یا افرادی خوش فکر با ایده های نو در جستجو برای ایجاد مدل کسب و کار و کسب درآمد و تولید انبوه محصولات یا خدمات حول و حوش آن ایده هستند.

Alex Wilhelm در مقاله ایی در سایت techcrunch با عنوان: “پس آخر استارتاپ چه کوفتی است؟” با نقد این موضوع که چرا استارتاپ تعاریف متفاوت زیادی دارد که اکثر آنها نیز غلط می باشد پرداخته است و در نهایت تعریف استارتاپ را با تکیه بر قانونی که خود آن را ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ می نامد بیان میکند و در پایان مطلبش توضیح میدهد که چرا فیسبوک، uber و آمازون دیگر یک استارتاپ نیستند.

۵۰ میلیون دلار درآمد (در ۱۲ ماه فعالیت گذشته)
۱۰۰ نفر کارمند و یا بیشتر
۵۰۰ میلیون دلار ارزش داشتن روی کاغذ
البته نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد و عملا امکان تایید یا رد اینکه کدام موارد باعث میشود یک سازمان موقت دیگر یک استارتاپ نباشد، وجود ندارد. در ادامه به سایر دلایلی که میتواند باعث شود دیگر یک کمپانی یک استارتاپ نباشد اشاره میکنیم:

تصاحب شدن توسط سایر کمپانی های بزرگ
افزایش تعداد دفاتر به بیش از یک مرکز
افزایش درآمد به بیش از ۲۰ میلیون دلار
افزایش تعداداعضای اصلی به بیش از ۵۰ نفر
عرضه عمومی سهام شرکت در بورس

?منبع: وب کامنت

 

?در نهایت:

این بزرگ‌ترین دستاورد استارت‌آپ و مهم‌ترین شاخصه در تعریف ایرانی آن است. استارت‌آپ یعنی کسب‌وکاری نوپا که علاوه بر خلق ارزش برای یک جامعه سلوگرد و سربه‌زیر، خود آن جامعه را از سربه‌زیری تاریخی‌اش خارج کند و آدم‌ها و افکارشان را با صفت‌های پیش‌برنده‌ای چون خطرپذیر، ایده‌محور، مقیاس‌پذیر و جهش‌کننده آشتی ‌دهد؛ همان صفت‌هایی که دهه‌ها بود در گفت‌وگوهای روزمره خبری از آنها نبود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.