پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
استارتاپکارآفرینی گردشگریگردشگری نوین

وضعیت اقتصادی استارتاپ‌های ایران و استارتاپ‌‌های گردشگری ایران

استارتاپ های ایرانی هزار میلیاردی شدند!

با نسبت قیمت به سود یا P بر E حدود ۹ در گروه رایانه و تجارت الکترونیک بورس می توان ارزش نسبی و حدودی استارت‌ آپ‌ها را استخراج کرد که بر این اساس اسنپ با ارزش بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در صدر استارت آپ‌ها قرار می گیرد.

◽️اسنپ امروز با ۷ میلیون کاربر فعال و ۷۰۰ هزار سفر در روز و ۱۵۰ هزار راننده تحت پوشش روزانه حدود ۱.۲ میلیارد تومان فروش و حداقل۶۰۰ میلیون تومان سود خالص دارد که با این روند سود سالانه اسنپ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که پس از کسر ۵۰ میلیارد تومان مالیات، سودخالص به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان می رسد که با توجه به نسبت قیمت به سود حدود ۹ ارزش تقریبی اسنپ به حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

◽️دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران که قصد دارد با آمازون در خاورمیانه رقابت کند، در حالی که نسبت به اسنپ کاربر و هزینه انسانی بیشتری دارد، حدود ۸۰ درصد خرده فروشی آنلاین کشور را در دست دارد و با حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروش سالانه معادل ۱۲۰ میلیارد تومان سود خالص کسب می کند و ارزش تقریبی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی دارد.

◽️ کافه بازار با ارزشی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان هنوز تا هزار میلیاردی شدن راه درازی دارد هرچند با جهش های بلند در حال بالا بردن سهم خود از بازار است.

◽️پیش بینی می شود ارزش پولی کل بازار اپلیکیشن های تلفن همراه که در سال ۹۶ بر بستر مارکت کافه بازار مبادله خواهد شد به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برسد که نسبت به ۱۶۰ میلیارد سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

◽️حداقل ۳۰ درصد از این رقم معادل ۶۰ میلیارد سود کافه بازار است که پس از کسر مالیات ۵۰ میلیارد تومان سود خالص حاصل می شود و بر این اساس حداقل ارزش کافه بازار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

◽️تپسی با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومانی خود هنوز تا رسیدن به رقیب اصلی اش اسنپ راه درازی دارد اما پس از قیمت گزاری ۳۲۰ میلیارد تومانی و فروش ۲۵ درصد سهام به بانک ملی به قیمت ۸۰ میلیارد تومان رشد سریعی داشته و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش فعلی این استارتاپ است.

◽️آپارات که مدل درامدی ناپایدارتری نسبت به سایر استارتاپها دارد، با ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان امید کمتری تا هزار میلیاردی شدن دارد.

◽️بامیلو به عنوان رقیب دیجی کالا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش گزاری شده است.

◽️سامانه آگهی آنلاین و اپلیکیشن دیوار روزی ۵۰ میلیون تومان و ماهی ۱.۵ میلیارد و سالانه ۱۸ میلیارد تومان درآمد و ماهانه ۲۵۰ میلیون هزینه و سالانه حدود ۳ میلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس با کسب سود حدود ۱۵ میلیارد تومانی، ارزش دیوار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است.

◽️آژانس مسافرتی آنلاین علی بابا که در حال حاضر ماهانه بیش از ۱۴۰ هزار بلیط با نرخ میانگین ۱۷۰ هزار تومان به فروش می رساند در هر ماه حداقل ۹-۷ درصد از فروش ۲۴ میلیارد تومانی خود و معادل ۱.۸ میلیارد تومان در ماه کارمزد دریافت می کند.

◽️اگر سایر درامدهای رزرو بلیط قطار و اتوبوس و درامدهای جاباما را هم اضافه کنیم در ماه حدود ۲ میلیارد تومان و سالانه حدود ۱۸ میلیارد تومان درامد خالص دارد که پس از کسر هزینه های ۶ میلیارد تومانی در هر سال حدود ۱۲ میلیارد تومان سود خالص دارد و بر این اساس ارزش علی بابا حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

◽️کارپینو با ارزش حدود ۱۰۰ میلیاردی پشت سر اسنپ و تپسی حرکت می کند.

◽️در حوزه دیجیتال مارکتینگ رقبای سرسختی همچون صبا ویژن، ای نتورک و کلیک یاب حضور دارند که حداقل ارزش هرکدام ۴۰-۳۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

◽️در حوزه فینتک ها زرین پال با حدود یک میلیارد تومان تراکنش در روز حدود نیم تا یک درصد کارمزد میگیرد که حداقل روزانه ۱۰ میلیون تومان درامد دارد بر این اساس ماهانه بیش از ۳۰۰ میلون تومان و سالانه ۳.۶ میلیارد درامد دارد و با توجه به پرسنل ۳۰ نفری حدود یک میلیارد تومان هزینه سالانه و نهایتا بیش از ۲.۵ میلیارد درامد سالانه دارد که می توان ارزشی برابر حداقل ۲۵ میلیارد تومان برایش در نظر گرفت.

این بخش کوچکی از داستان استارت آپ‌هایی است که از صفر آغاز شدند و هزارمیلیاردی شدند. تا یک میلیارد دلاری شدن استارت آپ‌های ایرانی، راهی نیست.

?منبع: ایستنا

One thought on “وضعیت اقتصادی استارتاپ‌های ایران و استارتاپ‌‌های گردشگری ایران

  • سایت خوبی دارید از آن استفاده کردیم. امیدوارم در ادامه راه موفق باشید.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.