پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
بیلبورد سفرگردشگری خلاق

اینجور سوغاتی نوبره!

خرید سوغاتی یکی از مراحل مهم و هیجان‌انگیز در سفر است. مثلاً در ایسلند وقتی مردی مرتباً تکرار می‌کند: «A piece of volcano» شاید شما ندانید که او فروشنده «تکه‌ای از آتش‌فشان» است و در حال معرفی عجیب‌ترین سوغاتی دنیا به شما است! شاید بهترین کار این باشد که سوغات معروف هر کشور را بشناسید، خصوصاً سوغاتی را که اسم آن تابه‌حال به گوشتان هم نخورده است.

? نسیم خنک کوه‌های آلپ

در سفر به کشورهایی مثل چین، هرگاه حس کردید احتیاج دارید کمی هوای تازه و بکر استشمام کنید، کمی هوا بخرید! این مطبوع‌ترین و راحت‌ترین راه‌کار برای شماست. یک قوطی پر از هوای کوه‌های آلپ سوئیس یا حتی بهتر، هوای دریاچه لویز در آلربرتا در وسط شهر پکن، گوانجو و … آن‌هم فقط به قیمت ۲۱ دلار! افرادی که مسافر تور پکن یا تور گوانجو بوده اند حتما این سوغات عجیب را از نزدیک دیده اند.

چه کسانی از چین هوا می‌خرند؟!

به گفته  مدیر اجرایی شرکت سازنده این محصول، مردم کشورهایی مثل سوئیس تنها با گشودن درب‌های خانه‌هایشان می‌توانند هوای پاک را تنفس کنند. بنابراین مردم کشورهایی مثل چین، هند که از هوای آلوده رنج می‌برند می‌توانند به‌راحتی هوای مطبوع بخرند! بر اساس گفته‌های مقامات این شرکت، این هوا از نقاط مختلف در کوه‌های آلپ سوئیس تهیه و در قوطی‌های آئروسل متراکم شده است. قوطی‌های ۷ لیتری از این محصولات برای ۱۲۰ بار استنشاق (نزدیک به ۱۰ دقیقه) کافی هستند.

فراموش نکنید قبل سفر از کسانی که به کوه‌های راکی کانادا، کوه‌های آلپ سوئیس، بوداپست مجارستان و یا دیگر مناطق خوش آب‌وهوا سفرکرده‌اند بپرسید که هوای کدام بهتر است و آن را به‌عنوان سوغاتی بیاورید!

یادگاری از سرزمین فضایی 

نام «منطقه  ۵۱ آمریکا» در هر صنعتی می‌درخشد! صنعت هوایی، صنعتی نظامی، صنعت سینما، صنعت نرم‌افزار، صنعت گردشگری و مابقی صنایع! منطقه ۵۱ در شمال غربی لاس‌وگاس واقع‌شده است. این منطقه به سبب موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد پایگاه نظامی مناسبی برای آزمایش سیستم های نوین پروازی و جنگ‌افزارهای فوق سری آمریکا محسوب می‌شود. تاکنون دولت آمریکا اطلاعات رسمی بسیار ناچیزی را در مورد این پایگاه منتشر کرده است. پنهان‌کاری و محرمانه بودن فوق‌العاده‌ای که در مورد این مرکز اعمال می‌شود باعث شده تا شایعات و تئوری‌های توطئه زیادی در مورد آن بر سر زبان‌ها باشد.

از وجود هواپیماهای عجیب، سلاح‌های آزمایشی و کنترل آب‌وهوا گرفته تا مشهورترین شایعات که مربوط به موجودات فضایی است. این منطقه برای بسیاری از مردم دنیا آن‌قدر دور از دسترس و خارق‌العاده است که با تابلوی راهنمای این منطقه عکس سلفی می‌گیرند و خاک آن را به‌عنوان سوغات به کشورشان می‌برند! نام این منطقه حتی در چندین فیلم و انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای از تولیدات هالیوود خودنمایی می‌کند. ازجمله آن‌ها می‌توان به فیلم‌های روز استقلال، ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین، بین ستاره‌ای، منطقه ۵۱ و انیمیشن‌های سیاره ۵۱ و دروازه ستارگان اس‌جی-۱ اشاره کرد

? تکه‌ایی از آتشفشان 

ایسلند کشور آتش‌فشان‌ها است. زمانی که پنجره  اتاق هتلتان باز باشد یا وقتی در خیابان‌ها گشتی می‌زنید تا برای عزیزانتان سوغات بخرید، قطعاً بوی سولفور آتش‌فشان‌های فعال آن را حس خواهید کرد. اما نکته اینجاست که شما می‌توانید این حس را با هدیه دادن تکه‌ای از آتش‌فشان به دوستانتان شریک شوید. در هاوایی و ایسلند فروشگاه‌هایی هستند که بطری‌های حاوی خاکستر آتش‌فشان را می‌فروشند! مسافران این سوغات را به‌عنوان یادگاری و هدیه‌ای خاص برای عزیزانشان تهیه می‌کنند.

? مدفوع گران قیمت

گران‌ترین قهوه  دنیا «کوپی لواک» نام دارد. این نوشیدنی طعم شکلات و کارامل می‌دهد و سوغات محبوب و موردعلاقه  کسانی است که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند. مردم محلی اندونزی و فیلیپین که بیشتر اوقات این میوه  خودرو را در جنگل‌ها می‌دیدند، تصمیم گرفتند برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان به جنگل بروند و خودشان این قهوه را تهیه کنند. اما وقتی خوشحال و راضی در خانه‌هایش خواستند قهوه را بنوشند نتوانستند طعم آن را تحمل کنند! آن‌ها با خود فکر کردند پس راز گران بودن و خوشمزه بودن این قهوه در چیست؟!

فوت کوزه‌گری تهیه این قهوه آن است که ابتدا باید «زباد نخلی آسیایی» آن را بخورد بعد ما! حتماً بازهم متوجه اصل ماجرا نشدید. زباد نخلی آسیایی یا «گربه زباد» حیوانی شبیه به راسو است که علاقه عجیبی به این قهوه  وحشی دارد. بخش گوشتی‌تر میوه هضم شده و دانه اصلی قهوه به‌صورت مدفوع خارج می‌شوند. این دانه‌ها پس از حدود یک روز و نیم گردش در دستگاه گوارش زباد نخلی آسیایی، عطروطعم خاصی به خود می‌گیرند. دانه‌های خارج‌شده از بدن این حیوان بعد از جمع‌آوری کاملاً شسته می‌شود، سپس با نور خورشید خشک شده و برشته می‌شوند. و درنهایت گران‌ترین قهوه جهان آماده  فروش به دوستدارانش می‌باشد.

? میوه کشنده

یعنی تمام کسانی که این میوه  خوشمزه را برای سوغات به کشورشان می‌برند این را می‌دانند که اگر این میوه به‌صورت نادرست مصرف شود، می‌تواند سبب حالت تهوع و یا حتی منجر به کما و مرگ شود؟!

«سیب آکی» میوه‌ای بسیار خوشمزه و محصول کشورهای غرب آفریقا است. غلاف محافظ این میوه  قرمز به‌صورت طبیعی و خودبه‌خود باز می‌شود و قسمت خوراکی آن معلوم می‌شود. این بخش غلاف زردرنگی است که دانه‌های سیاه سمی آن را پوشانده است. اگر پوسته گلابی مانند این میوه پیش از آنکه کامل برسد کاملاً سمی است و اگر خورده شود، فرد با مرگی دردناک مواجه خواهد شد. برای استفاده از این میوه خوشمزه و مفید، باید صبر کرد تا میوه به رنگ قرمز یا نارنجی درآید و گوشت اسفنجی آن از دانه‌های مشکی سمی درون آن کاملاً جدا شود.

«Ackee» درختی همیشه‌سبز است و در کشورهای گابون، کامرون، بورکینافاسو، گینه و غنا، گینه بیسائو، مالی، سنگال، نیجریه، توگو و سیرالئون یافت می‌شود. امروزه این میوه به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. طی سال‌های گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف تمامی قسمت‌های این میوه را ممنوع کرد اما بعدتر فروش این میوه به شکل کنسرو یا یخ‌زده را آزاد شد. اکی در بسیاری از غذاهای جاماییکایی استفاده می‌شود، علاوه بر آن از خود میوه، هسته، برگ‌ها و حتی تنه  درخت همیشه سبز آن برای موارد دارویی نیز استفاده می‌شود. بسیاری از گردشگران در سفرهای خارجی بسیار علاقه‌مند هستند که یک‌بار این میوه را امتحان کنند. اما بعد از چشیدن طعم فوق‌العاده  آن برای سوغات هم از این میوه با خود می‌برند.

One thought on “اینجور سوغاتی نوبره!

  • سلام چه سوغاتی های نوبر و عجیبی …
    نسیم خنک کوه‌های آلپ !!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.