شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
بازاریابی گردشگری

یافته های کلیدی از سطح نمایشگاه «بازار جهانی سفر لندن ۲۰۱۷» (WTM2017)

? به گزارش مدیریت ایده های گردشگری (IranTIM)، بازار جهانی سفر لندن (WTM) به منظور بررسی مهمترین مسائل پیش روی صنعت و موضوعات مورد بحث در سطح نمایشگاه (ششم تا هشتم نوامبر مصادف با ۱۵ الی ۱۷ آبان ۱۳۹۶) پیمایشی را در میان ۱۶۲۲ ذینفع کلیدی خود (اعم از غرفه داران، اعضای باشگاه خریداران ارشد WTM و بازدیدکنندگان) انجام داده است که یافته های در قالب «گزارش صنعت- نسخه ۲۰۱۷» ارائه می گردد.

این گزارش مسائلی همچون خوش بینی نسبت به صنعت، اثرات برکزیت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا)، گردشگری مسئولانه، ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تروریسم و کشورها با بهترین عملکرد را در بر می گیرد.

نتایج حاصل از این پیمایش با نتایج پیمایش دیگری که درباره ۱۰۲۵ گردشگر تفریحی بریتانیایی (که در تعطیلات تابستانی سال ۲۰۱۷ حداقل ۷ روز به خارج از انگلستان یا در داخل آن سفر کرده اند) انجام شده است و عادت های آنان در گذران تعطیلات را نشان می دهد، مورد مقایسه قرار گرفته است.

WTM لندن، رویداد جهانی پیشرو در صنعت گردشگری است که از سال ۱۹۸۰ تاکنون هرساله برگزار می شود. به گفته پائول نلسون، مدیر روابط عمومی بازار جهانی سفر، ارزش معاملات تسهیل شده در نمایشگاه WTM لندن ۲۰۱۷، حدود ۳ میلیارد پوند خواهد بود که حاصل از قراردادهای امضا شده در طی یک میلیون جلسه بین غرفه داران و اعضای باشگاه خریداران می باشد. در این میان بیشترین میزان تجارت در طول برگزاری این رویداد مربوط به ایتالیا (۵۴ %) و یونان (۳۵ %) می باشد.

 

۱- خوشبینی نسبت به صنعت گردشگری

سازمان های مهم گردشگری و گروه های مسافرتی پیشرو علیرغم جریان های مخالف مانند حملات تروریستی و دغدغه های مربوط به منطقه اروپا، پیام های مثبتی را درخصوص وضعیت صنعت ارسال می کنند.

مطابق گزارش «پیش بینی سفر جهانی ۲۰۱۸» انتظار می رود در سال پیش رو، قیمت های سفر به شدت افزایش یابد و در برخی بخش های صنعت به حدود ۴% برسد. براساس چهارمین پیش بینی سالانه (که تابستان امسال توسط مؤسسه GBTA با مشارکت کارلسون واگونلیت تراول و با حمایت مؤسسه خانوادگی کارلسون منتشر شد) برآورد می شود که در سال ۲۰۱۸ تعرفه های هوایی ۳٫۵%، قیمت هتل ۳٫۷%، حمل و نقل زمینی مانند تاکسی، قطار و اتوبوس تنها ۰٫۶% (بسیار کمتر از پیش بینی ها درباره میزان افزایش نرخ تورم، یعنی ۳ %) افزایش یابد.

به گفته کورت اِکِرت، مدیرعامل کارلسون واگونلیت تراول، «قیمت گذاری بالاتر، بازتابی است از اقتصاد قوی و افزایش تقاضا».

به گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در فاصله بین ژانویه الی آوریل ۲۰۱۷، تعداد گردشگران بین المللی ورودی سرتاسر جهان نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۶% افزایش یافت و اطمینان تجاری به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید که ناشی از رشد پایدار در بسیاری از مقاصد مهم و بازیابی مداوم قوا در سایر مقاصد بود. در خصوص ماه می تا آگوست ۲۰۱۷ نیز نتایج قابل توجهی پیش بینی می شود.

براساس گزارش های شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) گردشگری برای ششمین سال پیاپی از اقتصاد جهانی پیشی گرفته است. در بلندمدت نیز این صنعت به رشد خود ادامه خواهد داد و دولت ها نیز به سرمایه گذاری در زیرساخت های ضروری ادامه خواهند داد.

گروه TUI (بزرگترین شرکت چند ملیتی سفر و فراغت در جهان) نیز علیرغم اثرات توفان ایرما و ماریا، رشد ۱۰ درصدی سود را برای کل سال پیش بینی می کند. این شرکت عملکرد کلی خود را مثبت ارزیابی می کند و افزایش ۷ درصدی درآمد و رشد ۳ درصدی حجم مشتریان سالانه خود را گزارش داده است. TUI رشد خوبی را در رزروهای مربوط به کِیپ وِرد، قبرس، شمال آفریقا و تایلند تجربه کرد و درنتیجه ی تندبار مخرب اخیر،اثراتی را در تقاضا برای قسمت هایی از جزایر کارئیب و فلوریدا مشاهده می کند.

 

۲-برکزیت ( خروج انگلستان از اتحادیه اروپا)

بیش از ۴۰ % شرکت های بریتانیایی که کارکنان خارجی را بکار گرفته اند، چنین پیش بینی می کنند که مسئله استخدام تحت تأثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

به علاوه، بیش از نیمی از تمامی شرکت های خدمات مسافرتی (۵۳ %) معتقدند که برکزیت در حال حاضر اثر منفی خود را بر روی شهرت و آوازه انگلستان به عنوان یک مقصد گردشگری گذاشته است. نسبت مشابهی (۵۵ %) نیز چنین احساس می کنند که برکزیت، سازمان آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مهمترین دغدغه مسافران بریتانیایی پس از برکزیت، افزایش قیمت سفرهای تعطیلاتی در خارج از انگلستان است.

کاهش ارزش پوند در برابر دلار و یورو که به دنبال این رفراندوم اتفاق افتاد، گران تر شدن بسیاری از مقاصد تفریحی محبوب را به دنبال داشته است.

بیش از نیمی از ۱۰۰۰ گردشگر تفریحی (۵۴ %) چنین پاسخ دادند که به شدت نگران بدتر شدن نرخ تبدیل پوند به یورو هستند. نسبت مشابهی نیز (۵۲ %) درخصوص گرانتر شدن کل سفر تعطیلاتی نگرانند و دغدغه ۴۵% آنها هزینه پروازهاست.

مطابق این گزارش، آنها دغدغه های دیگری نیز دارند که حاکی از طیف وسیعی از اثرات عمیق خروج از اتحادیه اروپا بر روی سفرهای خارجی می باشد. برای مثال، بیش از یک سوم بریتانیایی ها (۳۸ %) با تردیدهای به وجود آمده درباره «کارت بیمه سلامت اروپا»، نگران از دست دادن حق دسترسی آزاد به خدمات بهداشتی و درمانی در اروپا هستند.

 

۳-ترامپ

یافته های این گزارش نشان می دهد که از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون، میزان علاقمندی عموم مردم نسبت به بازدید از آمریکا از زمان انتخابات تاکنون از یک الگوی کاهشی تبعیت می کند.

برای مثال، بر اساس سایت cheapflights.co.uk یک سال پیش، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، میزان جستجوی پروازها به مقصد آمریکا با کاهش ۱۳ درصدی روبرو شد.

شش ماه بعد (آوریل ۲۰۱۷)، انجمن سفر آمریکا اعلام کرد که تعداد بریتانیایی های بازدیدکننده از آمریکا در مقایسه با سال گذشته، ۶% کاهش یافته است و «برند آمریکا در وضعیت دشواری قرار گرفته است».

مطابق گزارش شرکت فورواردکیز، یک هفته پس از امضای ممنوعیت سفر اتباع هفت کشورِ عمدتاً مسلمان در ۲۷ ژانویه توسط ترامپ، تعداد بازدیدکنندگان بین المللی آمریکا نسبت به سال گذشته ۶٫۵% کاهش یافت. همچنین براساس گزارش نرم افزار پروازی هوپر، در همان هفته، از میزان جستجوهای پرواز به مقصد آمریکا ۱۷% کاسته شد.

تیم کلارک، رئیس خطوط هوایی امارت نیز در ماه مارس اظهار کرد که به دنبال این ممنوعیت سفر، میزان رزروهای انجام شده از مبدا دوبی بیش از یک سوم کاهش یافت؛ هرچند بعدها میزان رزروها افزایش یافت، اما به سطح پیش بینی شده نرسید.

مطابق پیش بینی انجمن جهانی سفرهای تجاری، تعداد بازدیدکنندگان آمریکا در سال جاری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش می یابد که به کاهش چشمگیر ۷٫۴ میلیارد دلاری درآمد گردشگری آمریکا منجر خواهد شد.

مراجعه به گزارش ۱۰۰ شهر مقصد برتر (بازار جهانی سفر – ویرایش ۲۰۱۷) که توسط یورو مانیتور اینترنشنال در WTM لندن منتشر شد، درک بهتری از «رکود ناشی از ترامپ» به دست می دهد.

? ایتالیا

ایتالیا در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که گردشگران تفریحی بریتانیایی تمایل دارند در آینده از آن بازدید نمایند (۶۰% ایتالیا؛ ۵۴% آمریکا؛ ۴۸% یونان و ۲۴% کوبا).

ایتالیا در میان سه مقصد برتر فعالان صنعت گردشگری برای گذران تعطیلات شخصی خود در طول سال ۲۰۱۷ نیز قرار داشت. (به ترتیب: ایتالیا، یونان و اسپانیا). این فهرست برای سال ۲۰۱۸ شامل کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آمریکاست.

از نظر فعالان صنعت، ایتالیا محبوب ترین مقصد در میان طرح های تجاری سال جاری بود.

بیش از نیمی از ۱۶۲۲ فعال صنعت (۵۴%) اظهار کردند که برای انجام گفتگوهای تجاری با شرکت های ایتالیایی در سال جاری برنامه ریزی کرده بودند. یونان (۳۵%) و ترکیه (۲۸%) به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار داشتند.

ایتالیا همچنین برترین مقصد مدنظر پاسخ دهندگان درخصوص معاملات تجاری بود؛ ۸۴% آنان برای امضای قرارداد با شرکت های ایتالیایی و ۸۳% با شرکت های یونانی برنامه ریزی کرده بودند. از این نظر، ترکیه (۷۹%)، تونس (۷۷%)، مصر (۷۶%) و قطر (۷۴%) در رده های بعدی جای می گیرند.

نیمی از پاسخ دهندگانی که با ایتالیا تجارت دارند، انتظار دارند سال آینده میزان تجارت شان با ایتالیا افزایش یابد و تنها ۵% آنها کاهش را پیش بینی کرده اند.

یافته های گزارش ۱۰۰ شهر مقصد برتر (بازار جهانی سفر – ویرایش ۲۰۱۷) حاکی از آن است که گردشگری ایتالیا در سال جاری به واسطه جاذبه های متعدد و ایجاد ثبات در مقاصد بی ثبات، عملکردی قوی داشت.

مطابق این گزارش چندین حادثه شامل آشوب و اغتشاشات در منطقه اروپا، برکزیت، بحران مهاجران و حملات تروریستی، در عملکرد صنعت گردشگری اروپا اختلال ایجاد کرده است.

بهرحال، هرچند برخی کشورها از این مسائل ضربه سختی خوردند، اما برخی دیگر با تغییر مقاصد مورد بازدید گردشگران، از آن منتفع گردیده اند.

طبق این گزارش، تصویر آشنایی شکل می گیرد:

اثر جانشینی بدین معنی است که شهرهایی که در کشورهای نسبتاً آرام و باثبات واقع شده اند، از ناآرامی های موجود در سایر کشورها سود می برند. اسپانیا، یونان و ایتالیا عملکرد خوبی دارند؛ زیرا از آب و هوای مشابه کشورهایی چون ترکیه، مصر و تونس برخوردارند.

شهرهای ایتالیا در رتبه بندی ۱۰۰ شهر برتر نیز در جایگاه خوبی قرار دارند: رم (رتبه ۱۲)، میلان (رتبه ۲۷)، ونیز (رتبه ۳۸) و فلورانس (رتبه ۴۴).

به علاوه، تعداد بازدیدکنندگانی که تابستان امسال در هتل های ایتالیا اقامت داشتند، نسبت به سال گذشته ۲% افزایش یافت. تجارت گردشگری این کشور به واسطه رزروهای صورت گرفته از طریق Airbnb ارتقا یافته است.

هیئت ملی گردشگری ایتالیا (ENIT) برای حمایت از صنعت گردشگری خود و برجسته کردن طیف گسترده گذران تعطیلات در ایتالیا، مهمترین شریک WTM لندن ۲۰۱۷ خواهد بود. هدف ایتالیا این است که فراتر از مقاصد سنتی خود که اصطلاحاً به صورت ظرف عسل (هانی پات) عمل می کنند، «محصولات گردشگری خود را گسترش دهد» و تجربیاتی را برجسته نماید که مربوط به تمام کشور باشد.

ENIT همچنین به ترویج سال های موضوعی خواهد پرداخت؛ سال ۲۰۱۷ روستاهای ایتالیا در کانون توجه قرار داشتند و موضوع سال ۲۰۱۸ غذا و شراب خواهد بود. این دو موضوع، سبک زندگی ایتالیایی را نشان می دهند و گردشگران در ریزورت های واقع در سراسر ایتالیا، از کوه ها گرفته تا ساحل و از دریاچه ها تا شهرها، امکان تجربه آن را دارند.

?یونان

۲۰۱۷ سال خوبی برای صنعت گردشگری یونان بود، زیرا گردشگران به دنبال کشورهای باثبات هستند. براساس گزارش ۱۰۰ شهر مقصد برتر، یونان از بی ثباتی در سایر کشورها سود می برد.

پیش بینی ها برای ۲۰۱۸ نیز مثبت است. بررسی دیدگاه فعالان صنعت حاکی از آن است که ۴۸% پاسخ دهندگان قصد دارند با غرفه داران یونانی حاضر در نمایشگاه WTM قصد گفتگو دارند و ۸۳% انتظار دارند که در این میان قراردادی امضا شود. به علاوه، ۳۸% پیش بینی می کنند که در سال آینده میزان تجارت شرکت شان با یونان افزایش خواهد یافت. ۳۵% نیز برای انجام گفتگوهای تجاری با شرکت های یونانی در سال جاری برنامه ریزی کرده اند.

یونان مقصد محبوب فعالان صنعت برای گذران تعطیلات خود در سال جاری نیز می باشد. آنها یونان، ایتالیا و اسپانیا را سه مقصد برتر برای انجام سفرهای شخصی بیش از ۵ شب خود می دانند.

گردشگران تفریحی بریتانیایی نیز مشتاق سفربه یونان هستند. تقریباً نیمی از آنان (۴۸%) به بازدید از یونان علاقمندند. یونان پس از ایتالیا (۶۰%) و آمریکا (۵۴%) در جایگاه سوم فهرست آرزوهای آنان قرار دارد.

براساس گزارش ۱۰۰ شهر مقصد برتر، بهترین عملکرد سال ۲۰۱۷ در میان شهرهای اروپایی مربوط به «هراکلیون» است که پیش بینی می شود تعداد بازدیدکنندگان ورودی آن بیش از ۱۱% افزایش یابد. این در حالی است که برای «آتن» افزایش ۱۰ درصدی پیش بینی شده است.

سازمان ملی گردشگری یونان به دلیل سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و تلاش های انجام شده در راستای بهبود تصویر این مقصد در خارج، در انتظار یک رکورد است: ۳۰ میلیون بازدیدکننده بین المللی در سال ۲۰۱۷ (رشد بیش از از ۷ درصدی نسبت به سال گذشته). میزان رشد گردشگری یونان در دو سال اخیر تقریباً دو برابر میانگین جهانی صنعت (۳٫۹%) بوده است.

GNTO از آنجایی که به دنبال افزایش گردشگران بیشتری به این مقصد است، اسپانسر مرکز رسانه بین المللی WTM لندن است.

 

۵- گردشگری مسئولانه

در سال ۲۰۱۷ فعالان صنعت گردشگری کمتر از سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از گردشگری مسئولانه حمایت کردند. با این حال، آنها در مقایسه با سال گذشته (۲۰۱۶) نگاه جدی تری نسبت به محیط زیست داشتند. به طوری که ۷۱% آنان معتقدند شرکتِ شان برای محیط زیست بسیار اهمیت قائل است (۱۰% بیشتر از سال گذشته).

بیشتر پاسخ دهندگان بر این نکته اتفاق نظر داشتند که مانع اصلی در برابر پذیرش گسترده سیاست های زیست محیطی و کاهش ردپای کربن در شرکت ها این است که اولاً هزینه های مازاد ادارک شده برای اینگونه اقدامات بالاست و ثانیاً چنین احساس می شود که حمایت عمومی اندکی برای این اقدامات وجود دارد.

۵۰% آنها در پاسخ به اینکه «چه کسی باید رهبری جریان کاهش ردپای کربن را بر عهده گیرد؟» معتقدند که فعالان صنعت (شرکت های گردشگری) بایستی این مسئولیت را عهده دار شوند و ۴۶% دولت را مسئول رهبری این جریان می دانند. این در حالی است که سال گذشته تأکید بر نقش فعالان صنعت اندکی بیشتر بود.

در این گزارش درخصوص نگرش گردشگران تفریحی به گردشگری مسئولانه چنین آمده است که ۷۶% گردشگران تفریحی بریتانیایی به هنگام اخذ تصمیمات سفر (انتخاب سفر یا انتخاب مقصد)، به محیط زیست توجه می کنند که اندکی بیش از سال گذشته است. به عبارت دیگر، سه چهارم آنها ادعا می کنند که محیط زیست و مقوله پایداری به هنگام سفر حائز اهمیت است، اما همین افراد اقرار می کنند که زحمت جبران ردپای کربن را به خود نمی دهند؛ و ۲۶% نیز می گویند که در کل، به گردشگری مسئولانه فکر نمی کنند. مطابق این گزارش، ۱۹% گردشگران به هنگام سفر به مقوله گردشگری مسئولانه مانند خرید اقلام محلی یا پذیرش سیاست هتل ها برای استفاده مجدد حوله و ملحفه توجه نمی کنند.

گردشگران تفریحی بر این باورند که اقدامات صنعت گردشگری در زمینه کاهش اثرات بر تغییرات آب و هوایی ۵۰/ ۵۰ اس (یعنی ۵۰ % کافی است و ۵۰ % ناکافی).

نکته مهم  دیگر درباره نگرش گردشگران تفریحی بریتانیایی درباره گردشگری مسئولانه این است که از نظر آنان «سبز بودن» از اهمیت کمتری نسبت به داشتن دندان های سفید یا پوست برنزه برخوردار است. براساس این گزارش، علی رغم اینکه اکثر گردشگران ادعا می کنند که مراقب اثرات زیست محیطی سفر خود هستند، اما ترجیح می دهند که به جای جبران ردپای کربن، پول خود را برای تناسب اندام و آمادگی ظاهری برای رفتن به ساحل هزینه کنند.

آنها مهمترین خریدها و هزینه های پیش از تعطیلات اینطور اعلام کرده اند: ۸۶% خرید لباس های جدید؛ ۵۴% خرید کفش جدید؛ ۴۶% خرید بیکینی یا لباس شنا؛ و همچنین زیبایی (۲۴% مانیکور و پدیکور؛ ۲۴% برنزه کردن پوست؛ ۷% سفید کردن دندان ها؛ و ۴% جراحی های زیبایی).

از هر ۱۰ گردشگر تفریحی بریتانیایی ۸ نفر علاقه ای به بازدید از جاذبه هایی که حیوانات را به نمایش می گذارند یا فعالیت هایی را با آنها در خارج از محیط طبیعی شان عرضه می کنند،، ندارند. این امر نقطه عطفی است که افزایش واکنش های شدید عمومی نسبت به چنین جاذبه هایی نشان می دهد.

برای مثال پس از اکران مستند «ماهی سیاه» در سال ۲۰۱۳ و نمایش رفتار SeaWorld با نهنگ های قاتل و اسارت آنها، از میزان بازدیدکنندگان “SeaWorld Orlando” کاسته شد و رتبه این پارک موضوعی از جایگاه ۱۲ جهان در سال ۲۰۰۹ به جایگاه ۲۵ تنزل یافت (از نظر تعداد بازدیدکنندگان).

با توجه به چنین واکنش هایی، برخی از شرکت های مهم گردشگری از جمله اکسپدیا، تریپ ادوایزر، ویرجین هالیدیز و توماس کوک اخیراً سیاست های خود درباره جاذبه هایی که حیوانات را به فروش می رسانند و عدم همکاری با عرضه کنندگان چنین فعالیت هایی را اعلام کرده اند. براساس گزارش انجمن حفاظت از دنیای حیوانات، حدود ۱۶۰ شرکت گردشگری دیگر در سراسر جهان نیز عرضه برنامه های گردشگری فیل ها را متوقف کرده ان

 

۶- اقتصاد اشتراکی

براساس گزارش صنعت- نسخه ۲۰۱۷ (بازار جهانی سفر) به نظر می رسد اقتصاد اشتراکی یا اقتصاد فرد به فرد در تأثیرگذاری بر روی عادات سفر گردشگران تفریحی انگلستانی شکست خورده است. به علاوه، علی رغم تلاش های برندهایی مانند ایر بی ان بی و اوبر، اثرگذاری آنها در چند سال گذشته افزایش نیافته است. چنانچه تنها ۲۲% از فعالان صنعت اعلام کرده اند که وب سایت های اقتصاد اشتراکی مانند ایر بی ان بی، وان فاین استی، کوچ سورفینگ، فلیپ کی و اوبر بر شرکت آنان تأثیر مثبت دارند و ۳۸% به تأثیر منفی این وب سایت ها اقرار کرده اند که حاکی از نگاه منفی فعالان صنعت نسبت به اقتصاد اشتراکی است. این تأثیر منفی در سال ۲۰۱۶ برابر با ۳۲ درصد بود.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲% گردشگران تفریحی برای رزرو محل اقامت یا سفر/ حمل و نقل خود از سایت های فرد به فرد استفاده کرده اند. در این میان، ۸۶% از افرادی که اقامت خود را از این طریق رزرو کرده اند، مجدداً این کار را انجام خواهند داد. اما تنها ۳۸% از افرادی که از این سایت ها برای رزرو حمل و نقل خود استفاده کرده اند، این تجربه را تکرار خواهند کرد.

در این گزارش درباره آینده اقتصاد اشتراکی چنین عنوان شده است که یک سوم مسافران بریتانیایی (۳۱%) اقامتگاه های اشتراکی را به عنوان یک گزینه در نظر خواهند گرفت و حدود دو سوم آنان (۶۲%) علاقه ای به اقتصاد اشتراکی در زمینه اقامت و حمل و نقل ندارند. از اینرو، براساس این گزارش، آینده روشنی در انتظار اقامتگاه های اشتراکی نیست

 

۷- تروریسم

گردشگران تفریحی بریتانیایی نسبت به سال گذشته بیشتر نگران تروریسم هستند. در سال ۲۰۱۶ بیش از یک سوم پاسخ دهندگان (۳۸%) نگران حملات تروریستی در طول سفر یا تعطیلات خود بودند که این میزان در سال ۲۰۱۷ به بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۵۲%) افزایش یافته است. تعداد افرادی که به هیچ وجه نگران چنین مسئله ای نیستند، از ۴۰% در سال ۲۰۱۶ به ۲۷% در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

تروریسم نخستین دغدغه گردشگران تفریحی بریتانیایی است؛ به طوری که ۵۲% آنها این دغدغه را دارند (در مقایسه با سایر نگرانی های سفر از جمله بلایای طبیعی که دغدغه ۳۸% آنهاست؛ بحران پناهجویان دغدغه ۳۸%؛ و بی ثباتی سیاسی دغدغه ۳۵% می باشد).

همچنین، حملات تروریستی نخستین عامل اثرگذار (منفی) بر روی کسب و کارهای گردشگری نیز می باشد. به طوری که تقریباً ۷۲% برترین مدیران اجرایی صنعت اذعان کرده اند که در ۱۲ ماه گذشته، تروریسم کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار داده است. این میزان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۷۶% بود. تأثیرگذاری تروریسم بر روی کسب و کارها بیش از اثر برکزیت و سایر چالش های جهانی است. بیش از نیمی از فعالان صنعت گفتند که برکزیت بر کسب و کار آنها تأثیر داشته است. بحران پناهجویان ۳۴% کسب و کارها، بیم و هراس درباره سلامتی مانند ویروس زیکا ۳۳% آنها، ورشکستگی شرکت های سفر و گردشگری ۴۴% کسب و کارها، اقدامات صنعت ۴۰% و ادعاهای کذب بیماری ۲۵% کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داده است.

 

۸- روندهای سفر گردشگران انگلیسی

پس از کنسلی انبوه پروازها از سوی هواپیمایی ورشکسته مونارک ایرلاینز و همچنین رایان ایرلاینز در سال جاری، ۹ نفر از هر ۱۰ بریتانیایی به اهمیت محافظت مالی تعطیلات پی برده اند. به علاوه، تنها ۹% آنها از لوگوهای ABTA و ATOL آگاهی ندارند؛ در حالی که تعداد قابل توجهی از آنها (۷۰%) فعالانه در جستجوی نمادهای (سمبل های) مربوط به اطمینان آفرینی رزرو سفر هستند.

این جریان مهم حفاظتی ناشی از فروپاشی ایرلاین ها و تور اپراتورهای معروف و همچنین حوادث تروریستی در کشورهای خارجی است که افزایش آگاهی نسبت به حفاظت مالی و پیامدهای عدم حفاظت را به دنبال داشته است.

ورشکستگی مونارک ایرلاینز در اکتبر ۲۰۱۷ به تیتر اصلی اخبار تبدیل شد و سازمان هواپیمایی کشوری را وادار کرد ۱۱۰ هزار مسافر را با برنامه های چارتر ویژه به کشور خود بازگرداند و تمامی ۳۰۰ هزار رزرو انجام شده برای پروازهای آینده این ایرلاین کنسل گردید. این شرکت در دسامبر سال گذشته پوشش «مجوز سازماندهندگان سفر هوایی» موسوم به ATOL را برای رزروهای صرفاً پروازی خود از مبدا انگلستان، متوقف کرد. اما حفاظت ATOL را برای پکیج های سفر و تعطیلات خریداری شده از طریق مونارک به قوت خود برقرار بود. از آن پس، برای مصرف کنندگان بیش از هر زمانی دیگری اهمیت یافت که پوشش لوگوهای حفاظتی مهم (و بیمه های سفر) را بررسی کنند.

پس از این بحران، رایان ایرلاینز در نتیجه ی یک اشتباه فاحش در فهرست خلبانان خود، ۱۸ هزار پرواز را کنسل کرد که تقریباً ۴۰۰ هزار مسافر را در فصل پاییز تحت تأثیر قرار داد.

یافته های گزارش «انجمن دفاتر خدمات مسافرتی بریتانیا» با نام اختصاری ABTA نیز حاکی از افزایش آگاهی مصرف کنندگان از حفاظت مالی (و بیمه های سفر) پس از خیل عظیمی از ورشکستگی هاست.

وای فای در هواپیما

%۶۷ مسافران بریتانیایی تمایل ندارند که بابت دسترسی به اینترنت در داخل هواپیما پولی پرداخت کنند. در مقابل، از میان افرادی که به خرید این خدمت تمایل دارند، ۲۹% علاقمند دسترسی به اینترنت در طول پروازهای دور بُرد (طولانی) و حدود ۱۰% در پروازهای کوتاه مدت هستند. این نتایج در تقابل با نتایج «پیمایش اتصال به اینترنت در طول پرواز، نسخه ۲۰۱۷» قرار دارد؛ گزارش مذکور بر روی ۹۰۰۰ مسافر از ۱۸ کشور مختلف جهان انجام شده است و بر اساس یافته های آن، به طور کلی ۷۷%  مسافران برای اتصال به اینترنت در طول پروازهای کوتاه مدت و ۸۹% برای پروازهای طولانی هزینه خواهند کرد.

براساس گزارش بازار جهانی سفر، ایرلاین ها بر روی قابلیت های ارائه وای فای داخل هواپیماها سرمایه گذاری سنگینی انجام داده اند. برخی دسترسی رایگان به این خدمت را صرفاً برای مسافران فرست کلاس یا افراد دائم السفر ارائه می دهند؛ برخی دیگر این خدمت را می فروشند. در اروپا و انگلستان این خدمت  عمدتاً برای پروازهای دور برد (طولانی) ارائه می شود.

دانشکده اقتصاد لندن در پژوهشی که اخیراً انجام داده است به این نتیجه رسید که خدمات دسترسی به اینترنت در داخل هواپیما منبعی برای رشد درآمدی ایرلاین ها در میان مدت تا بلندمدت است. طبق برآوردها، درآمد حاصل از شارژ دسترسی به پهنای باند در سال ۲۰۳۵ به ۱۵٫۹ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۸ برابر با ۸۲۲ میلیون دلار خواهد بود.

تبلیغات، تجارت الکترونیک، خرید مقصد و شارژ اینترنت اضافی برای دسترسی به محتوای ویژه، منابع درآمدی دیگر ایرلاین ها از طریق ارائه اینترنت در طول پرواز می باشد.

تعطیلات مدرسه

دعوای حقوقی بلندمدت بین جان پلات، پدری که به دنبال حق تعطیلات طول سال تحصیلی دخترش و عدم پرداخت جریمه ۶۰ پوندی در سال ۲۰۱۵ بود، تبعات مالی و غیرمالی بسیاری به دنبال داشت و دو سال به طول انجامید و پلات مجرم شناخته شد.. این مسئله باعث شد که سایر والدین چندان پیگیر چنین موضوعی نباشند.

با این حال، در گزارش حاضر چنین آمده است که ۵۶% گردشگران تفریحی بریتانیایی معتقدند در مقایسه با قضیه آقای پلات، در نبرد بزرگتری قرار دارند تا بتوانند.

اگر والدین نتوانند از مدیران و معلمان ارشد مدرسه اجازه بگیرند که فرزندان خود را در طول سال تحصیلی به تعطیلات ببرند، در آن صورت ۵۱% آنها مایلند ۶۰ پوند جریمه را پرداخت کنند تا بتوانند از قیمت های ارزان در فصلی غیر از تعطیلات سنتی مدارس بهره مند شوند. در طرف مقابل، تقریباً یک سوم (۳۱ %) آنها مایل به پرداخت جریمه نیستند و ۱۸% درباره پرداخت یا عدم پرداخت جریمه مطمئن نیستند.

گردشگری تحریک شده توسط تلویزیون:

به گزارش مدیریت ایده‌های گردشگری (IranTIM) طبق نظرسنجی نمایشگاه بازار گردشگری لندن ۲۰۱۷، از هر ۱۰ گردشگر تفریحی، یک نفر سفر خود را برای بازدید از لوکیشن هایی رزرو کرده بود که بر روی «صفحه نمایش تلویزیون» دیده بود. این امر روند گسترده ای را نشان می دهد که حاکی از تبدیل لوکیشن های فیلم ها و تلویزیونی به هات اسپات های تعطیلاتی است.

گردشگران بریتانیایی همه ساله بیش از ۴۵ میلیون سفر خارجی را رزرو می کنند؛ این یعنی سالانه ۴٫۵ میلیون سفر خارجی با الهام گرفتن از برنامه های تلویزیونی به برخی اماکن صورت می پذیرد. این مقوله در خصوص بازار داخلی ۵۳ میلیونی انگلستان نیز صدق می کند.

یکی از پرطرفدارترین برنامه های تلویزیونی Game of Thrones است که در لوکیشن های دور از هم مانند ایسلند، هلند، ایرلند، کرواسی، اسپانیا، مراکش و جزیره مالت فیلمبرداری شده است. براساس اعلام دفتر گردشگری ملی کرواسی که در نمایشگاه بازار جهانی سفر حضور داشت، طرفداران این فیلم مشتاقند که به لوکیشن های این فیلم در چند شهر این کشور سفر کنند. سازمان گردشگری ایرلند نیز شمال این کشور را به عنوان سرزمین Game of Thrones ترویج می کند و کمپین های جهانی بازاریابی را برای جذب بازدیدکنندکان به خطوط ساحلی خود اجرا می کند. .

 

? منبع :برگردان توسط مدیریت ایده های گردشگری (IranTIM)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.