سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
بیلبورد سفر

عدد سیزده و صندلی هواپیما

آیا تابحال به شماره ردیف های هواپیما دقت کرده اید؟ آیا وقتی بلیط هواپیما را چک می کردید تا صندلیتان را پیدا کنید متوجه شده اید که هواپیما ردیف شماره ۱۳ ندارد؟ در مورد این موضوع جالب، در ادامه صحبت خواهیم کرد

عدد ۱۳ در باورها و فرهنگ های مختلف نحس شمرده می شود و کشورهای مختلف رسم و رسوم گاه عجیبی در مورد این عدد دارند. این باورها که عموما نشات گرفته از خرافات و ذهنیت های نادرست است آنقدر گسترش پیدا کرده که حتی در عرصه های مدرن زندگی ما نیز ردپایش دیده می شود. بسیاری از ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی معتبر در چینش صندلی ها و شماره گذاری ردیف ها عدد ۱۳ را از قلم می اندازند و ردیف ۱۳ در این هواپیماها وجود ندارد! شماره بندی ردیف ها معمولا به این صورت است: ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴…

از جمله هواپیمایی های معتبر دنیا که این باور خرافی را در شماره ردیف های هواپیما استفاده می کنند عبارتند از: ایرفرانس (AirFrance)،ایبریا (Iberia)، ایرترن (AirTran)، ایر نیوزلند (Air New Zealand) و هواپیمایی مشهور و لوکس لوفت هانزا (Lufthansa)!

? داستان از کجا شروع شد؟

مشخص نیست این تصمیم عجیب از چه زمانی در دستور کار ایرلاین ها قرار گرفته است. اما چیزی که واضح است این است که خیلی سال پیش فردی به دلیل باور به نحسی عدد ۱۳ در شماره گذاری ردیف های صندلی هواپیما ۱۳ را حذف کرده است و از آن زمان این کار متداول شده و در بسیاری از ایرلاین ها گسترش پیدا کرده است. البته ممکن است در حال حاضر ادامه این کار و اینکه همچنان ردیف ۱۳ وجود ندارد خنده دار و عجیب به نظر برسد اما به گفته مسئولین ایرلاین کانتیننتال (Continental ) هزینه تغییر شماره گذاری صندلی های ۶۰۰ هواپیمای این شرکت به حدی زیاد خواهد شد که ترجیح می دهند آن را به حال خود بگذارند و همچنان بدون ردیف ۱۳ به جابجایی مسافران ادامه دهند.

? آیا ایرلاین ها به نحسی عدد ۱۳ اعتقاد دارند؟

جودی گراهام ویور، سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرترن (AirTran) در مصاحبه ای با روزنامه یو اس تودی (USA Today) در مورد حذف عدد ۱۳ در شماره گذاری ردیف ها اینطور توضیح می دهد:

«اکثر مردم نمی خواهند در ردیف شماره ۱۳ بنشینند. اینکه ما به عنوان شرکت هواپیمایی این خرافات و باور را قبول داریم یا نه مهم نیست. ما ایرلاین هستیم و هدفمان ارائه خدمات به مشتریانمان است. اگر چنین باوری در فرهنگ عمومی وجود دارد و مردم کشورهای مختلف همچنان این عدد را نحس می دانند ما هم به این باور احترام می گذاریم و آن را در نظر می گیریم.»

وقتی از جنیفر جانزن، مدیر روابط عمومی شرکت لوفت هانزا دلیل این کار عجیب پرسیده شد، اینطور توضیح داد:

«در هواپیماهای ایرلاین لوفت هانزا شماره ردیف ها به این صورت است که بعد از ردیف ۱۲ ردیف شماره ۱۴ وجود دارد. چون بسیاری از مسافران این عدد را نحس دانسته و نشستن در ردیف ۱۳ را نشانه بدشانسی می دانند، فکر می کنند که اگر ردیف شماره ۱۳ در هواپیما وجود داشته باشد ممکن است هواپیما سقوط کند! در هواپیماهای ما علاوه بر ردیف شماره ۱۳، ردیف شماره ۱۷ نیز وجود ندارد! چون چندین کشور، از جمله ایتالیا و برزیل عدد ۱۷ را عددی نحس و نشانه بدشانسی می دانند.» با این حال جانزن به این موضوع نیز اشاره می کند که هواپیمایی لوفت هانزا علیرغم این باورهای نادرست از گیت شماره ۱۳ استفاده می کند و هواپیمایی به شماره LF-013 نیز دارد که روزانه از هامبورگ به مقصد فراکفورت پرواز می کند.

این مطلب تا حد زیادی درست است. زیرا مسافرانی هستند که به خودی خود از پرواز و سفر هوایی می ترسند و مدام نگرانند که هواپیما سقوط کند یا حادثه ای پیش بیاید، چه برسد به اینکه ردیف شماره ۱۳ هم در هواپیما وجود داشته باشد. اما نکته ای که جالب توجه است این است که هواپیمایی آلاسکا (Alaska Airlines) در تمام هواپیماهایش قانون حذف ردیف ۱۳ را اجرا کرده است، به جز یک هواپیما: بوئینگ ۷۳۷-۹۸۰۰

? علت چیست؟

وقتی از یکی از مدیران این شرکت هواپیمایی علت این کار پرسیده شد اینطور توضیح داد که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ قرار نبوده جزو ناوگان هوایی آن ها باشد. آلاسکا ایرلاینز معمولا از بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ و بوئینگ ۷۳۷-۹۰۰ استفاده می کرد تا اینکه تصمیم گرفته شد بوئینگ سری ۸۰۰ را نیز به ناوگان خود اضافه کند. به دلیل کنسل کردن سفارش چند ایرلاین، هواپیمایی آلاسکا توانست یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را حاضر و آماده خریداری کند. چون این هواپیما از ابتدا برای این ایرلاین طراحی نشده بود ردیف ۱۳ هم در شماره گذاری ردیف های صندلی وجود داشت! اما این شرکت هواپیمایی در سفارش های بعدی خود بوئینگ سری ۸۰۰ را بدون ردیف ۱۳ سفارش داده است!

? در آخر نظر یکی از کارشناسان صندلی هواپیما را در این مورد پرسیدیم

سایت Seatguru.com به بررسی و نظرسنجی صندلی های هواپیمای ایرلاین های مختلف می پردازد. مردم می توانند در این سایت در مورد صندلی های هواپیما نظر بدهند و با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند. مت دیملر، موسس این وبسایت در مورد حذف ردیف ۱۳ این توضیح را می دهد:

«فکر می کنم هدف ایرلاین ها از حذف ردیف ۱۳ کمک به کاهش نگرانی و استرس مردم از پرواز و سفر هوایی باشد. با اینحال بسیاری از ایرلاین هایی که ردیف ۱۳ را استفاده نمی کنند پروازهایی با شماره ۱۱۳ یا ۲۱۳ انجام می دهند، که اگر از دید نحسی ۱۳ و خرافات به آن نگاه کنیم این پرواز هم به همان اندازه بدشگون و نحس خواهد بود. به شخصه مشکلی ندارم که در ردیف ۱۳ بنشینم، اما طبق نظرسنجی های وبسایت ما صندلی شماره ۱۳ صندلی قرمز (یعنی بدترین صندلی برای نشستن) معرفی شده است.»

نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما هم نشستن در ردیف ۱۳ هواپیما باعث سقوط هواپیما می شود؟ آیا حذف ردیف ۱۳ به کاهش نگرانی مردم از پرواز کمک می کند؟ اگر شما هم فکر می کنید که ردیف ۱۳ نحس است، پس نظرتان در مورد پرواز در روز جمعه ۱۳ هر ماه از گیت شماره ۱۳ چیست؟

?منبع: www.airlinereporter.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.