سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
آموزش گردشگریگردشگری الکترونیکنوآوری

فناوری آموزش و چالش‌های پیش رو

چرا غالبا استارت‌آپ های حوزه فناوری آموزش موفق نمی‌شوند؟

صنعت آموزش یک بازار بزرگ است و فرصت های بسیاری در آن وجود دارد، به ویژه اگر شما دیدگاه طولانی مدت در مورد آن داشته باشید و می خواهید برای چیزی حدود ۲۰ سال آینده چیزی معنی دار بسازید.

فناوری آموزش در این صنعت یک حوزه فوق العاده سریع و در حال رشد است. از سیستم های مدیریت محتوا گرفته تا برنامه های تعاملی، این حوزه مخاطبان زیادی را جذب کرده است.

این مساله در همه نقاط دنیا شایع است. آمارها حاکی از آنست که شروع به کار در حوزه EdTech  چندان هم آسان نیست. برای شروع این نوع کسب و کار باید بر چالش های جدی ای غلبه کرد. واضح است که فاکتورهایی همچون سیاست های آموزشی، سیاست های اقتصادی، تکنولوژی و غیره نیز تفاوت هایی در مناطق مختلف دنیا ایجاد می‌کنند.

بیایید نگاهی به عمده ترین چالش های استارتاپی حوزه‌ی مهم و جذاب فنآوری آموزش بیاندازیم:

آموزش الکترونیکی گردشگری- آکادمی گردشگری

چالش های استارتاپی حوزه آموزش

۱. بدون شک یکی از اصلی ترین دلایل شکست این نوع استارتاپ ها؛ کمبود صبر، و انتظار بیش از حد از همان ابتدای راه است. تکنولوژی آموزش مشابه تجارت الکترونیک نیست! ممکن است ۵ سال طول بکشد تا بازار محصول خود را درست بسازید و کاربران فعالی را که خرید می‌کنند و بازار اصلی شما را تشکیل می‌دهند بیابید و مورد هدف قرار دهید. صبر دوست قدرتمند یک کارآفرین هوشمند حوزه ی EdTech است. تمرکز اولیه شما باید تا جایی که میتوانید روی بقا باشد، تا آنجا که می توانید کارهای بزرگ انجام دهید، به طوری که به سرعت متوجه شوید که چه چیزی برای شما کار می کند و چه چیزی نمی کند.

صبور باشید. هرچه بیشتر دوام بیاورید، شانس موفقیت شما بالاتر است.

۲. اکثر کارآفرینان در حوزه آموزش نوع اشتباهی از مدل کسب و کار را شکل می دهند، چرا که به آموزش به عنوان یک مشکل کیفیتی فکر می کنند. درحالیکه غالب افراد آن را یک مشکل هزینه ای می دانند. لزوما ساخت یک محصول بهتر تضمینی برای موفقیت آن نیست. ارائه ی محصول یا خدمتی ارزان تر حتی با کیفیتی پایین بهتر جواب می دهد. هرچند که این نگرش اغلب برای بسیاری از کارآفرینان تحصیلکرده آزاردهنده است.

کاپلان، شرکت بنام و سودآور ارائه خدمات آموزشی نیز ارزش اولیه ای که ارائه می دهند، کیفیت آموزش نیست، بلکه راحتی است. می‌توانید کسب و کارهای موفق این حوزه را به چالش بکشید تا به نتیجه گیری مشابهی برسید.

۳. فرصت های آموزشی در ارائه ی خدمات به قشر کم درآمد بسیار بیشتر است. استارتاپ های فعال در حوزه آموزش تکنولوژیک نیاز به توسعه استراتژی های قیمت گذاری خود دارند به گونه ای که مشتریان بالقوه استطاعت مالی آن را داشته باشند. این یک معادله پیچیده و زمان بر است به ویژه برای مخاطبان مدارس دولتی در ایران که دارای بودجه بسیار محدود هستند. به مدل های کسب درآمد نوآورانه برای کاهش هزینه ها به سطح مقرون به صرفه برای کاربران بیاندیشید. محصولات و خدمات حتی می توانند به کاربران رایگان ارائه داده شود و از طریق مشارکت و سایر مدل ها درآمد کسب کنید.

۴. تفاوت دیدگاه بین آموزگاران و کارآفرینان نیز حائز همیت است. آموزش دهندگان و کارآفرینان در نهایت اولویت های متفاوت دارند. آموزش دهندگان می خواهند وقت خود را صرف دانش آموختگان و ادغام ابزار در نحوه یادگیری کنند، در مقابل کارآفرینان خواهان فروش در اسرع وقت هستند. به وضوح قابل درک است که در نهایت آموزش دهندگان و استارتاپ Edtech بر معیارهای عملکرد بسیار متفاوتی برای مقاصد خاص خود تمرکز می کنند.

۵. باید به این واقعیت هم توجه کرد که وجود منابع آموزشی رایگان در بستر اینترنت، مخاطبان زیادی را با نگرش دریافت خدمات رایگان آموزشی ایجاد کرده است.

۶. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بازار آموزش بسیار کاراتر نیز عمل خواهد کرد. چراکه در کشورهای پیشرفته بزرگترین کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفته اند. برای هدف گرفتن مشتریانتان همین جا که هستید بهترین نقطه برای شروع است.

۷. در شروع کار و تا قبل از اینکه محصول خود را کامل نکرده اید، سرمایه گذاری خطرپذیر VC را نپذیرید، زیرا منحنی رشد در کسب و کار آموزش تکنولوژیک شما، اوایل انتظارات VC را برآورده نمی کند. این یک کسب و کار بلندمدت است. سرمایه موردنیازتان را می توانید از شتابدهنده ها یا فرشتگان کسب و کاری که می خواهند در این صنعت تغییری ایجاد کنند، تامین کنید. کسب و کارهای موفق این حوزه اغلب با محدودیت سرمایه مواجه نخواهند شد.

۸. انتظار نداشته باشید سریع رشد کنید. ساخت یک شرکت بزرگ و موفق آموزش تا ۲۰ سال هم طول خواهد کشید. منحنی رشد مصرف کنندگان آموزش مثل یک شرکت فن آوری اینترنت نخواهد بود و منحنی آن رشدی کند و بلندمدت دارد. انجام این کار به دلیل آن است که شما می خواهید مشکلات مربوط به آموزش را برای سال های آینده حل کنید.

پس از آن همه چیز سریع خواهد شد زیرا شما بازار اصلی خود را شناسایی کرده و در آغاز یک نام تجاری را ایجاد کرده اید؛ نگران نباشید، اگر ارزشی واقعی را ارائه می دهید مخاطبان را در سطحی گسترده جذب خواهید کرد.

منبع: شتابدهنده تک

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.