جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
بیلبورد سفرگردشگری خلاقگردشگری نوین

تن تن بهترین گردشگر – خبرنگار دنیا

«ماجراهای تن تن و میلو» از معروف‌ترین داستان‌های کودکان و نوجوانان است. این مجموعه داستان‌های مصور هنگامی که شهرت جهانی یافت، علاقه‌مندی بزرگسالان را هم برانگیخت. «ژرژ رمی» نویسنده بلژیکی با نام مستعار « هرژه »، خالق شخصیت تن‌تن بود. ماجراهای تن‌تن و میلو، درباره رویدادهایی است که برای یک خبرنگار ماجراجو و دوستانش رخ می‌دهد. تن تن هنگامی که به دنیای انیمیشن وارد شد و کارتون‌های آن ساخته شد، هواداران بی‌شماری یافت. کارتون‌های ماجراهای تن تن و میلو در تیراژ میلیونی وارد خانه‌های مردم شد و میلیون‌ها نفر در جهان به تماشای هنر این خبرنگار-جهانگرد بلژیکی نشستند. چندی پیش البته گفته شد که تن تن یک شخصیت واقعی بوده که به تازگی درگذشته است. پاله هولد بازیگر دانمارکی که گفته می‌شد منبع الهام شخصیت قصه‌های مصور تن تن بود در سن ۹۸ سالگی درگذشت. شباهت‌هایاین دانمارکی و خبرنگار- جهانگرد بلژیکی انکارنشدنی است؛ پاله هولد هم کک‌مکی بود و دماغ سربالا و موهای حنایی نامرتب داشت. در عکس‌های هولد او را با شلوار گلف می‌بینیم که همان لباس محبوب تن تن است. زندگی رسانه‌ای هولد از سال ۱۹۲۸ آغاز شد، زمانی که روزنامه دانماری «پولیتیکن» برای گرامی‌داشت صد سالگی ژول ورن مسابقه‌ای برگذار کرد. برنده این جایزه به یاد فیلیس فاگ، شخصیت اصلی «دور دنیا در هشتاد روز»، رمان سال ۱۸۷۳ ژول ورن به سفری مشابه می‌رفت. این مسابقه ویژه پسران نوجوان بود، برنده بدون همراه به سفر دور دنیا می‌رفت، باید در ۴۶ روز سفر را به پایان می‌رساند و از هر وسیلقه نقلیه به جز هواپیما می‌توانست استفاده کند. از میان چندصد هزار فرم درخواستی، این روزنامه پاله هولد، پیشاهنگ ۱۵ ساله را انتخاب کرد که مدرسه را رها کرده بود و به عنوان منشی در فروشگاه اتوموبیل فروشی کار می‌کرد.
هولد اول مارس سال ۱۹۲۸ دانمارک را ترک کرد و در حالی که با قطار و کشتی بخار در سفر بود روزنامه‌ها هر حرکت او و سفرش در انگلستان، اسکاتلند، کانادا، ژاپن، شوروی سابق، لهستان و آلمان را مخابره می‌کردند. بازگشت هولد به کپنهاگ پس از ۴۴ روز و در جمع ۲۰ هزار نفر باشکوه بود.

Tintin 24 albums

۴ نکته درباره تن تن و هرژه

«جواد مجابی» نویسنده ایرانی: «در کتاب های تن تن، قهرمان داستان در دنیای فردی‌اش که با منطق دنیای بزرگ‌ترها ناسازگار است، حرکت می‌کند. چه ماجراهایش واقعی باشد و چه خیالی، داوری اخلاقی در کار نیست. اخلاق خاص بزرگ‌ترها که برساخته قراردادهای اجتماعی است، راه شیطنت‌های او را نمی‌بندد. ذهن بچه به این نتیجه می‌رسد که تخیل حد و مرزی ندارد و تو دایما می‌توانی رشد کنی و متفاوت باشی؛ از دیگران و حتی از خودت».
در یک نظرخواهی از کاربران سایت اینترنتی رسمی تن تن؛ کاپیتان هادوک با ۶۰ درصد آرا، محبوب ترین شخصیت این مجموعه داستان‌ها شناخته شد و تن تن با ۲۷ و جناب پرفسور تورنسل با ۵ درصد آرا، بعد از او قرار گرفتند. میلو و دوپونت‌ها هم هرکدام با ۳ درصد آرا، به طور مشترک مقام چهارم را به دست آوردند.
هرژه ابتدا کار خود را از یک روزنامه کمیک شروع کرد. ماجراهای تن تن به صورت هفته‌اى یک صفحه، در آن چاپ می‌شد. او براى این که داستان‌هایش را هیجان‌انگیز کند، هر بار می‌کوشید تن تن را در موقعیت‌های خطرناک قرار دهد. او خیلى وقت‌ها حتى به فکر این که چگونه باید تن تن را از این اوضاع نجات بدهد، هم نبود، ولی در هفته بعد به‌ویژه شب آخر، می‌کوشید راه حلى براى نجات دادن تن تن پیدا کند.
به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولد هرژه، مجمع ستاره شناسی بلژیک، سیاره تازه کشف شده‌ای را به اسم او نام گذاری کرد؛ این سیاره میان مریخ و ژوپیتر قرار دارد.

شهرت‌ جهانی تن‌ تن

نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو در سال ۱۹۲۹ در روزنامه‌ای در بروکسل چاپ شد. ماجراها و داستان‌های تن تن به اندازه‌ای جذاب است که این شخصیت داستانی و کارتونی را به شهرت جهانی رسانده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.