جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
راهنمای سفرنکات سفرویدیو گردشگری

گذری بر ناهارخوران

در جنوب شهر گرگان، جنگی با نام ناهارخوران وجود دارد که یک جنگل باستانی و یکی از جاذبه های اصلی شهر به شمار می رود. این جنگل در حدود ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۶۸ هکتار از آن از سال ۱۳۳۸، به منظور ایجاد تفرجگاه برای اهالی گرگان توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و پس از آن امکانات رفاهی و گردشگری در آن به وجود آمد. چندین سال پیش و قبل از این اقدام شهرداری، اهالی برای بهره بردن از مناظر و مواهب جنگل به صورت خودجوش شروع به تجهیز کردن پارک کرده بودند. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و به تبع آن با افزایش وسعت شهر گرگان، فاصله ی جنگل ناهارخوران با مرکز شهر تبدیل به یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد شد؛ خیابانی که امروز یکی از گذرگاه های اصلی شهر و یکی از جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران به حساب می آید و به عنوان بلوار ناهارخوران شناخته می شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی و قرارگیری آن در دامنه کوه، دره ها و آبریزهای فراوان هوش از سرتان می برد و طبیعت، فضایی دلنشین و زیبا را پیش چشمانتان به رخ می کشد.

طبق مطالعات انجام شده قدمت ناهارخوران و منطقه جنگلی آن به ۴۰ میلیون سال پیش یعنی دوران ژوراسیک بازمی گردد و در زمره مجموعه جنگل‌های هیرکانی بوده اند.

این جنگل که با نام های روستای ناهارخوران و پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می شود، با دیدنی های بسیاری که در خود جای داده است، می تواند لحظات و خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند…

?رودخانه و چشمه‌ها

در پارک جنگلی ناهارخوران رودخانه و چشمه هایی وجود دارند که علاوه بر بازدید از آنها می توان به آب بازی و آب تنی مشغول شد.

رودخانه ی زیارت: تنها رودخانه ی پارک جنگلی ناهارخوران، رودخانه ی زیارت است که از ارتفاعات روستای زیارت سرچشمه می گیرد و با طولی در حدود ۴۰ کیلومتر در منطقه جریان دارد. این رودخانه یکی از منابع تامین آب شهر گرگان است.

چشمه هاپارک جنگلی ناهارخوران دارای چشمه های فراوانی است، معروفترین آنها سفید چشمه نام دارد که در ارتفاعات ناهارخوران قرار دارد. در تیر ماه سال ۱۳۷۷ اطراف سفید چشمه را سنگ چینی کردند تا استفاده از آب آن راحت تر شود. متاسفانه اخیرا حجم آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است اما باز هم یکی از دیدنی های ناهارخوران به شمار می رود.

?پوشش جنگلی

از لحاظ گونه های جانوری هر چند به دلیل از بین رفتن حالت طبیعی و شهری شدن منطقه، جانوران زیادی در آن به چشم نمی‌خورند با این وجود شب‌ها یا زمانی که تراکم جمعیت انسانی آن کم است، مواردی از گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن مشاهده شده است.

محیط انسانی این منطقه شامل بخش مسکونی، اداری، خدماتی، تفریحی و بخش باغ و فضای سبز خصوصی است. پوشش گیاهی منطقه ناهارخوران از نوع معتدل و جنگل‌های آن خزری متعلق به جغرافیای گیاهی هیرکانی و دارای اراضی جنگلی متراکم است که با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه و دخالت انسانی در محیط، پوشش غیربومی نیز در آن دیده می‌شود.

درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا از گونه های دست کاشت آن است.

?دلیل نام‌گذاری پارک جنگلی به ناهارخوران

این محل از روزگاران قدیم، بر سر راه کاروان‌های حجاج یا زائران حرم امام رضا (ع) قرار گرفته بود. کاروان‌ زائزین و حجاج معمولا در دامنه‌های کوه‌های جنوب گرگان، اتراق کرده و ناهار می‌خوردند. به همین جهت این منطقه به ناهارخوران معروف شد و پس از مدتی ناهارخوران نام گرفت و البته هنوز هم مردم در جای جای این پارک جنگلی بزرگ ناهار میل می کنند.

ویدیوی زیر، شما را به دیدن بخشی از زیبایی‌های این پارک دعوت میکند:

2 thoughts on “گذری بر ناهارخوران

  • MAJID HOSSEINI

    سلام آقای بروج
    عکس ابتدای مطلب شما ناهارخوران نیست. متاسفانه حتی از این عکس خود میراث فرهنگی گلستان هم استفاده کرده. ولی ناهارخوران چنین جایی ندارد.

    Reply
    • Ashkan Borouj

      سلام مجید عزیز
      حتما ادیت میشه
      مرسی از کمکت

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.