پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
آموزش گردشگریبازاریابی گردشگری

وضعیت گردشگری ایران در نیمه نخست ۱۳۹۶

بخش گردشگری یکی از بخش هایی است که می تواند به نوعی موتور ایجاد اشتغال برای کشور پذیرنده گردشگر باشد اما متاسفانه مسئولین کشور ما از آن غافل شده اند. کشور ما با توجه به شرایط تاریخی، طبیعی، درمانی و … متاسفانه در زمینه جذب گردشگر ضعیف عمل کرده و آمارها نشان می دهند تراز این بخش در ۵ ماهه نخست سال ۹۶ منفی بوده است.  
 
به گزارش تابناک اقتصادی، بیکاری در این روزها به یکی از معضلات مهم اقتصاد کشور تبدیل شده و دولت در تلاش است تا با ارائه راهکارهایی به مقابله با این معضل بپردازد. طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در تابستان سال جاری با کاهشی ۰٫۹ درصدی نسبت به فصل بهار، به ۱۱٫۷ درصد رسیده است اما این نرخ با هدف برنامه ششم توسعه که همانا رسیدن به نرخ بیکاری ۸٫۶ درصدی است فاصله بسیاری دارد. از طرفی روز به روز بر تعداد جمعیت آماده به کار نیز افزوده می شود و باید طرح های دولت به گونه ای باشند که علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیکاران کنونی، برای این جمعیت نیز شغل ایجاد کنند.  
 
یکی از این راهکارها می تواند توجه به بخش گردشگری باشد. راهکاری که رئیس دولت یازدهم در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۹۲ به آن اشاره کرد اما با گذر زمان این راهکار به فراموشی سپرده شد. حسن روحانی در ۱۵ خرداد سال ۹۲ اعلام کرد که ما سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم که اگر تنها ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور شود بیش از ۱۳٫۳ دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می توانیم بیکاری را حل کنیم.  
 
بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط معاونت گردشگری کشور، در ۵ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۲ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۸۲ نفر گردشگر وارد کشورمان شده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱٫۱ درصد کاهش داشته است. از طرفی در همین مدت تعداد گردشگران خروجی ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۹۲ نفر بوده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰٫۹ درصد رشد داشته است. با توجه به این آمار می توان گفت تراز گردشگری ورودی و خروجی کشور منفی است. این منفی بودن تراز تنها مربوط به ۵ ماهه نخست سال ۹۶ نیست بلکه در سال ۹۵ نیز مطابق با آمار تراز منفی بوده است. از زمان سر و کار آمدن دولت تدبیر و امید، تنها یک بار در این مدت تراز مثبت بوده است و آن هم در تابستان ۹۳ و با اختلاف بسیار جزئی تعداد گردشگران ورودی از خروجی بیشتر بوده است.   
 
مطابق با آمارهایی که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با استناد به گزارش های بین المللی در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای اجرایی سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه با موضوع “میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری” در مورخه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ارائه نمود به ازای هر ۶ نفر گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک شغل و به ازای هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می شود.  
 
با توجه به کاهش آمار ورود گردشگران خارجی به کشور در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین صحبت های ولی الله سیف می توان گفت حدود ۳۹۲۷ شغل نسبت به سال قبل در این زمینه از دست رفته است. همچنین می توان گفت اگر تعداد ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۹۲ نفری که در ۵ ماهه نخست امسال جهت تفریح به خارج از کشور سفر کرده اند، این سفر خود را در ایران انجام می دادند حدود ۱۳۸ هزار و ۹۸۸ شغل برای جوانان این مرز و بوم ایجاد می شد.   
 
بنابراین با توجه به این ظرفیت ایجاد شغل در بخش گردشگری و همچنین با توجه به معضل بیکاری در کشور بهتر است مسئولین بیشتر به مقوله گردشگری توجه کنند و موانع موجود در این بخش را به نوعی حل نمایند و مردم نیز بهتر است به جای انتخاب کشورهای خارجی برای مسافرت، گزینه های داخلی را برای سفر خود انتخاب کنند تا اندکی اوضاع بیکاری بهبود یابد.

میتونید از اینجا فایل این گزارش رو دانلود کنید:

http://tourismadviser.com/wp-content/uploads/2017/10/گزارش-۵-ماهه-نخست-۹۶-گردشگری-ایران.pdf

 

 

خلاصه تصویری گزارش آمار گردشگری ایران در شش ماهه نخست ۱۳۹۶:

 

 

 

3 thoughts on “وضعیت گردشگری ایران در نیمه نخست ۱۳۹۶

  • صانعی

    در جوداول سبز رنگ، بسیار از درصد تغییرها منفی می شود اما علامت منفی را برای آنها درج نکرده اید!

    Reply
    • Ashkan Borouj

      سپاس از توجهت
      مشکل اینه که این آمار مال سازمانه و آکادمی گردشگری دخل و تصرفی در منابع دولتی نداره
      ولی بازم ممنون بابت ریزبینی که کردین

      Reply
      • Ashkan Borouj

        ممنون از توجهتون

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.