شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
گردشگری خلاق

از موزه تار مو تا ماکت‌های کوچک

? موزه موی آوانوس

«آوانوس» (Avanos)، شهری کوچک در «کاپادوکیه» ترکیه است که سرامیک‌ها و سفال‌هایی متعلق به هزاران سال پیش را در خود دارد. اما چه چیز این موزه را عجیب کرده؟ بخش جدیدی در این موزه ایجاد شده که بسیار عجیب و غیر منتظره است: موزه مو! البته نمی‌توان آن را موزه نامید، بلکه نمایشی از هزاران دسته مو از بانوان بازدیدکننده است که داستانی عجیب در پی خود دارد. این داستان، ترکیبی از عشق و علاقه است که دست در دست هم داده تا امروز، چنین موزه‌ای پدیدار شود. داستان از این قرار است که سفالگر محلی، زمان وداع از معشوق خود، از او درخواست کرد نشانی از خود برای او به جا بگذارد. اینگونه شد که دوست، دسته‌ای از موی خود را برید تا یادبودی برای سفالگر باشد. وی این دسته مو را در مغازه‌ی خود به دیوار آویخت و داستان این علاقه را برای بازدیدکنندگان و گردشگرانی که از آنجا گذر می‌کردند، با شیرین زبانی خاص خود تعریف می‌کرد. دیگر بانوانی که جذب این داستان جالب می‌شدند هم، تکه‌ای از موی خود را می‌بریدند و به او هدیه می‌دادند.

 

این موزه، در سال ۱۹۷۹ افتتاح شد و تعدادی از این بریده‌های مو را به نمایش گذاشت. اکنون تقریباً ۱۶ هزار دسته مو در موزه‌ی آوانوس وجود دارد و در کتاب گینس نیز ثبت شده است. دلیل دیگری نیز وجود دارد که اگر از این موزه در تور ترکیه بازدید کردید، قیچی به دست بگیرید و دسته‌ای از موهای خود را برجای بگذارید. یک یا دو بار در سال، دسته‌هایی از موها به عنوان برنده انتخاب می‌شوند و پیامی به صاحبان این موها ارسال می‌شود تا دوباره به این موزه برگردند، از آن بازدید کنند و در مهمان‌خانه‌ی مرتبط با این موزه اقامت کرده و با سفالگر، اوقاتی را در کارگاه او سپری کنند.

? موزه داستان

تقریباً همه‌ی ما با آلیس و سرزمین عجایبش در کودکی خاطره داشته‌ایم و آرزو کرده‌ایم زمانی، انتهای کمدمان، سرزمین نارنیا باشد تا دمی، هیجان بیشتری را تجربه کنیم. این‌ها امروزه دیگر آرزو نیست! بلکه می‌تواند برایتان تبدیل به خاطره شود. تنها کافی است با تور انگلستان به «موزه‌ی داستان» در «آکسفورد» بروید تا امکان نوشیدن چای با کلاه‌دوز دیوانه (شخصیتی در داستان آلیس در سرزمین عجایب) را داشته باشید. سرزمین عجایب آلیس، نارنیا و سرزمین میانه در داستان‌های تالکین، دنیاهایی هستند که از خیابان‌های آکسفورد سرچشمه می‌گیرند. با این حال، اهمیت آکسفورد در ادبیات کودکان، تا سال ۲۰۱۴ نادیده گرفته می‌شد تا زمانی که موزه‌ی داستان، درهای خود را به روی مردم گشود. تقریباً در تمامی اتاق‌های این موزه‌ی تخیلی، مواردی هستند که حواس پنجگانه‌ی شما را به بازی و شیطنت می‌گیرند. مواردی که بتوانید لمس کنید، به آن گوش فرا دهید، آن را ببوئید یا بپوشید. بر دیوارهای اتاق تخت پادشاهی، هزاران لباس وجود دارد که برای پرنسس‌ها، شوالیه‌ها و اژدهایان داستان‌ها است تا آن‌ها را بپوشید و بر روی تخت پادشاهی، عکس بگیرید و زمانی، خود را غرق در داستان‌ها و افسانه‌های دوران کودکی خود کنید. در این محل، کودکان می‌توانند عنوان داستان خود را با ترکیب کردن کلمات مختلف روی بُرد بنویسند.

در این موزه، باید بگردید و به اکتشاف بپردازید؛ بنابراین مسیری از پیش تعیین شده برای حرکت شما وجود ندارد و می‌توانید مانند جستجوگری حقیقی، راه خود را از میان افسانه‌ها بیابید و هیجانی دوچندان را تجربه کنید. اگر از عاشقان افسانه‌ی آرتور و مرلین هستید، شاید جالب باشد بدانید که محل‌هایی مانند غار مرلین نیز در این موزه وجود دارد که در هرگوشه از آن، سورپرایزهایی نهفته است تا از اکتشاف خود، لذت ببرید. در اتاقی که ضیافت چای‌خوری با کلاه‌ساز دیوانه برپا است، کمدی نیز وجود دارد… می‌دانید که با این کمد قصد داریم به کجا برسیم؟ نارنیا! سرزمین برفی و جادویی که مدت بسیاری از کودکی ما را به خود اختصاص داده بود. با گشودن این کمد و رد شدن از دیواری پوشیده از کت‌های پشمی، به سرزمین سفیدپوش نارنیا می‌رسید. با سپری کردن زمانی در این سرزمین رویایی و گشت و گذار، خانه‌ی آقا و خانم «سگ آبی» را خواهید یافت. در این خانه می‌توانید روی صندلی‌های راحتی کنار شومینه، استراحت کنید. در اتاق دیگری از این موزه، تختی با اندازه‌ای غیر عادی وجود دارد که بر روی آن، پتویی تکه دوزی شده پهن شده است و مربوط به داستان «کودکی که نمی‌خوابید» است. کودکان می‌توانند عروسک محبوب خود را همانند زمانی که ما کودک بودیم و عروسکمان را به رویا می‌سپردیم، در تخت بخوابانند یا خود به زیر پتو بروند و به داستانی که یکی از اعضای موزه می‌خواند، گوش بسپارند.

جالب است بدانید که این موزه تمهیداتی نیز برای کودکان کم توان جسمی در نظر گرفته به طوری که ۸۰% بخش‌های آن، با صندلی چرخدار قابل دسترسی است و تا سال ۲۰۱۹، تمام بخش های آن برای افرادی که روی صندلی چرخدار هستند، قابل استفاده خواهد بود و اگر فردی از عزیزان شما، نمی‌تواند همه جا در تفریحات کنار شما باشد، این موزه از تفریحاتی است که دقایق هیجان انگیزی را کنار یکدیگر سپری خواهید کرد. البته به دلیل نوسازی‌های عمده‌ای که در این موزه درحال صورت گرفتن است، حتماً پیش از بازدید، به وب سایت آن‌ها سر بزنید تا از ساعات پذیرش آن مطلع شوید.

? موزه کتابهای مینیاتوری

مجموعه‌ای عظیم از کتاب‌های بسیار کوچک در گوشه‌ای از باکو در آذربایجان، چشم انتظار شما است تا داستان‌های خود را با شما به اشتراک بگذارد. این موزه، تنها موزه در دنیا است که مختص نسخه‌های مینیاتوری کتاب‌ است. این کتابخانه‌ از نسخه‌های کوچک کتاب‌، در واقع  کلکسیون خصوصیِ «ظریفا سالاخوف» (Zarifa Salahova) است که خواهر «طاهر سالاخوف» نقاش مشهور آذربایجانی است که ظرف ۳۰ سال، گردآوری شده. در سال ۲۰۰۲، زمانی که موزه افتتاح شد، ظریفا کلکسیون کتاب‌های مینیاتوری خود را با مردم به اشتراک گذاشت. بسیاری از کتاب‌های این موزه، اهدایی از کلکسیونری اوکراینی است که کتاب‌های کوچک خود را در سال ۲۰۰۱ به سالاخوف هدیه داد.

این موزه، چندین هزار نسخه از کتاب‌هایی با ابعاد بسیار کوچک دارد که شامل نسخه‌های مینیاتوری از کارهای «پوشکین»، «داستایوفسکی»، «گوگول» و «چکوفسکی» است. این کتاب‌ها از سرتاسر دنیا جمع‌آوری شده‌اند و شامل زبان‌های آذری، روسی، انگلیسی و آلمانی است. قدیمی‌ترین کتاب در این موزه، کپی مینیاتوری از قرآن، مربوط به قرن  ۱۷ میلادی است. کوچکترین کتاب این موزه با ابعاد ۶ میلی متر در ۹ میلی متر، کتابی روسی به نام «معجزه‌آساترین چیز»، تنها با استفاده از ذره‌بین، قابل خواندن است. هدف  سالاخوف از احداث این موزه، تشویق نسل بعدی خوانندگان به خواندن و ایجاد علاقه میان آن‌ها به ادبیات است. وی چند نسخه کتاب مینیاتوری نیز منتشر کرده که در موزه به نمایش گذاشته شده است.

? موزه داستانهای افسانه‎‌ایی

این موزه جادویی در نیکوزیای قبرس، گنجینه‌ای از داستان‌های افسانه‌ای را در خود پنهان کرده است. موزه‌ی داستان‌های افسانه‌ای در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و محلی فوق‌العاده برای گشت و گذار در دنیای جادویی داستان‌های افسانه‌ای است. هدف این موزه، ترویج داستان‌های افسانه‌ای ملل و سنت‌های تاریخی قبرس است. زمانی که قدم در موزه داستان‌های افسانه‌ای می‌گذارید، می‌توانید قدم در دنیای رویاها بگذارید. در این موزه، کتاب‌های کمیاب و آثار هنری وجود دارد که تجربه زیستن در افسانه‌ها را امکان پذیر می‌کند، اگر از آن دسته افرادی هستید که قدرت تخیل بالایی دارید یا تجربه‌های بدیع کودکی هنوز در شما زنده است، می‌توانید در اتاق مخصوصی در این موزه بنشینید و داستان‌های معروف دنیا را با امکانات موجود در آن اتاق، از نو بازسازی کنید.

درهای پنهانی در این موزه وجود دارند که به اتاق‌هایی مخفی باز می‌شوند. در این اتاق‌ها، گنجینه‌هایی از داستان‌های افسانه‌ای مانند علاءالدین، ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب و سیندرلا وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم در این موزه، کشوهایی که مقابلتان قرار دارد را باز کنید، اشیا را جابجا کنید، اهرم‌ها را بالا و پایین ببرید و منتظر اتفاق‌های هیجان‌انگیز داستانی باشید.

 ? موزه ماکت‌های کوچک

«اریکا نلسون» (Erika Nelson)، سازنده‌ی بزرگترین مجموعه از ماکت‌های کوچک است که در سرتاسر ایالات متحده، دنبال «اشیا غول پیکر» می‌گردد. مثلاً بزرگترین بطری کچاپ می‌تواند یکی از سوژه‌هایش باشد. او پس از عکس‌برداری از جسمی بزرگ، کوچکترین نسخه‌ی ممکن از آن را می‌سازد و در موزه‌ای در ایالت «کانزاس»، به نمایش می‌گذارد.

وی در صورت امکان، کوچکترین نسخه را کنار نسخه‌ی واقعی می‌برد و از آن‌ها کنار یکدیگر عکس می‌گیرد تا در همان موزه به نمایش بگذارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.