پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
بیلبورد سفرراهنمای سفر

باند فرودگاهی با دو قبر!

 

باند فرودگاهی با دو قبر!

با توسعه و گسترش شهرها، زمین های کشاورزی و املاک شخصی نیز بخشی از زیرساخت های شهری می شوند. این موضوع در مورد ساخت فرودگاه نیز صدق می کند؛ فرودگاه معمولا در زمین هایی ساخته می شوند که قبلا زمین مزروعی یا ملک شخصی یا گورستان بوده است! در مواقعی که قرار است در یک گورستان قدیمی، فرودگاه ساخته شود مشکلاتی در مورد این قبرها به وجود می آید. در اکثر موارد نبش قبر انجام می شود و اجساد به گورستان جدید منتقل می شوند؛ اما گاهی خانواده ها و بازماندگان رضایت نمی دهند و اجازه نبش قبر اجدادشان را نمی دهند! در این مواقع چه اتفاقی می افتد؟

مسافرانی که گذرشان به فرودگاه ساوانا در ایالت جورجیا می افتد هنگام فرود با دو قبر مواجه می شوند! بله، دو سنگ قبر در باند فرودگاه وجود دارد. وقتی هواپیما در باند، فرود می آید از کنار دو قبر واقعی رد می شود و باعث تعجب و حیرت مسافران می شود.  این دو قبر متعلق به اجداد خانواده داستون است که زمانی در این منطقه زندگی می کردند.

در ایالت متحده فرودگاه ها معمولا در جنگل ها و فضاهای وسیع اطراف شهر ساخته می شوند. این فضاها گاه زمین های کشاورزی و گاهی املاک شخصی را نیز شامل می شوند. البته ساخت فرودگاه در املاک شخصی با پرداخت قیمت زمین به صاحبان حل می شود، اما ظاهرا در زمان قدیم رسم بوده که مردگان در املاک شخصی شان دفن می شده اند. بنابراین بارها پیش آمده که فرودگاه برای توسعه با یک گورستان خانوادگی روبرو می شود. در چنین مواقعی، طبق قانون فدرال مسئولین فرودگاه باید رضایت بازماندگان را کسب کنند و اجساد را به گورستان جدید در همان حوالی جابجا کنند. اما گاهی بازماندگان به هیچ وجه اجازه جابجایی اجدادشان را نمی دهند. این همان اتفاقی است که برای فرودگاه ساوانا هیلتون پیش آمد.

در واقع، وقتی قرار بود فرودگاه بین المللی ساوانا/هیلتون هد (Savannah/Hilton Head International Airport) در شهر ساوانا ایالت جورجیا ساخته شود با مشکلاتی مواجه شد. قرن ها قبل، این منطقه متعلق به خاندان داستون بوده و جنگل ها، زمین های کشاورزی و املاک اربابی زیادی در این منطقه وجود داشته است. در گورستان خانوادگی داستون که در بخشی از این املاک قرار داشت، بیش از ۱۰۰ نفر از اجداد و نیاکان و همینطور بسیاری از خدمتکاران و بردگان دفن شده بودند. در بین این قبرها، قبر ریچارد و کاترین داستون که در اواخر دهه ۱۸۷۰ و در فاصله هفت سال از یکدیگر فوت کردند نیز وجود داشت. زمان فوت این دو نفر تقریبا دو دهه قبل از آن بوده که برادران رایت اولین پرواز را انجام دهند!

سال ها بعد، در جریان جنگ جهانی دوم یک فرودگاه نظامی در این نزدیکی ساخته شد و بخش زیادی از املاک خانواده داستون را در برگرفت. برای ساخت این فرودگاه، نیروهای ارتش مجبور شدند اکثر جسدهای دفن شده در این فرودگاه را به گورستان بون اوانتور (Bonaventure Cemetery) منتقل کنند؛ اما چهار قبر از جمله قبرهای ریچارد و کاترین داستون در این مکان باقی ماند!

پس از اتمام جنگ، این فرودگاه نظامی به فرودگاه مسافربری تغییرکاربری داد. در دهه ۱۹۶۰ ساخت و سازهای جدیدی در این فرودگاه انجام شد و برای توسعه این فرودگاه، باندهای فرود جدیدی اضافه شد. در دهه ۱۹۷۰ این دو قبر، در مسیر جدید باند فرودگاه قرار گرفتند! اما از آنجا که قانون فدرال آمریکا جابجایی قبر و اجساد را بدون اجازه از بازماندگان ممنوع اعلام کرده است، مسئولین فرودگاه مجبور شدند روی قبرها باند فرودگاهشان را بسازند! به این ترتیب این دو قبر در باند فرودگاه باقی ماندند!

 

امروزه، وقتی به این باند فرودگاه نگاه می کنیم در کنار باند دو قبر را در کنار هم می بینیم. این دو قبر در باند فرودگاه آسفالت شماره ۱۰ و در لبه باند قرار گرفته اند، بنابراین هواپیماها هنگام تیک آف و فرود از روی قبرها رد نمی شوند. اما هواپیما از کنار این قبرها رد می شود و مسافران و همینطور خلبان ها می توانند هنگام فرود و پرواز از پنجره هواپیما این دو قبر را ببینند. گاهی خلبان هایی که برای اولین بار در این باند فرود می آیند پس از رد شدن از کنار این دو قبر با تعجب از برج مراقبت می پرسند این دو تکه سنگ که از کنارش رد شدیم واقعا قبر هستند؟! بسیاری از خلبان هایی که در مورد این دو قبر شنیده اند هم هنگام فرود از برج مراقبت درخواست می کنند در این باند فرود بیایند تا این دو قبر تاریخی را ببیند!

سنگ قبرهای فرودگاه ماتیس

یکی دیگر از این فرودگاه های عجیب، فرودگاه ماتیس در ایالت جورجیاست که البته در حال حاضر تعطیل شده است. در این فرودگاه نیز تعدادی سنگ قبر در باند فرودگاه دیده می شد. در این منطقه نیز یک گورستان خانوادگی وجود داشت و هنگامی که این فرودگاه در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد، خاندان آنگلین اجازه جابجایی اجساد را ندادند. اما اجازه دادند که باند فرودگاه روی قبرها ساخته شود، به شرطی که سنگ قبرها به همان شکل باقی بمانند. به گفته یکی از اعضای این خانواده، زیر باند فرودگاه ماتیس حدود ۱۶ الی ۲۰ نفر از اجدادشان دفن شده اند. سنگ قبرهای قدیمی این درگذشتگان در گوشه و کنار این باند دیده می شود

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.