جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
بومگردیکارآفرینی گردشگریگردشگری پایدار

اقامتگاه های بوم گردی و رابطه آن با گردشگری پایدار

پژوهش خبری صدا وسیما: اشکان بروج، مدرس و کارشناس صنعت گردشگری در گفتگو با پژوهش خبری در خصوص شاخص ­های گردشگری پایدار  و اهداف آن گفت: امروزه در حوزه گردشگری، بحث گردشگری پایدار یکی از اهداف اساسی تمام کشورهای دنیا است. گردشگری پایدار به این موضوع می­ پردازد که منابع گردشگری را طوری مصرف کنید که آیندگان هم بتوانند از آنها با همان لذت استفاده کنند و این موضوع هم مربوط به جوامه محلی است و هم گردشگران. برای این کار باید به سه شاخص­ اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و زیست­ محیطی در کنار یکدیگر توجه شود و هر کشوری که می­ خواهد به سمت گردشگری پایدار حرکت کند باید توجه به این سه شاخص را در کنار هم مدنظر قرار دهد؛ به طوریکه از این طریق بتوان اثرات مثبت گردشگری را برای کشور به حداکثر و اثرات منفی آن را به حداقل رساند. آن وقت می­ توانیم ادعا کنیم که گردشگری را پایدار کرده­ ایم؛ که البته رسیدن به این هدف، کار بسیار سخت و زمان بری است.

بروج در باره چالش ­ها و فرصت ­های اقامتگاه ­های بوم­گردی افزود: طی سال ­های اخیر یکی از روندهایی که برای تحقق گردشگری پایدار در جهان روی آن برنامه ­ریزی شده است، بحث کسب و کارهای کوچک و خانوادگی است که اتفاقاً در ایران این نوع کسب و کارها با قصه اقامتگاه­ های بوم­گردی رقم خورده است. در واقع هدف اصلی این اقامتگاه ­ها توسعه پایدار گردشگری در مناطق روستایی و بافت ­های بومی است و تلاش می­ کنند با مشارکت جامعه بومی بتوانند یک منطقه­ خالی از سکنه شده و یا کسب و کارهای از بین رفته را دوباره زنده کنند. در واقع، اقامتگاه ­های بوم­گردی به همراه خود کسب و کارهای زیادی را به همراه می­آورد و اثرات مستقیمی در توسعه پایدار یک جامعه بومی و یا یک جامعه روستایی دارد. به طور مثال، وقتی که یک اقامتگاه راه اندازی می­ شود، بحث نوشیدنی­ ها و غذای بومی، ورزش­ های بومی، هنرهای بومی و … مطرح می ­شود که در نهایت فعال شدن آنها منجر به فعال شدن جامعه بومی می­شود. بنابراین، فرصت برای توسعه پایدار گردشگری در کشور بسیار زیاد است اما تاکنون از این ظرفیت بسیار کم استفاده شده است.

وی تصریح کرد: چالش ­هایی که اقامتگاه ­های بوم­گردی در چند سال اخیر و به عبارتی از سال ۱۳۸۸ تاکنون  با آن مواجه بوده­ اند شامل چالش­ های حقوقی، چالش ­های سرمایه ­گذاری و حوزه مالی و همچنین نداشتن عاملی به عنوان ارزیاب، توسعه­ دهنده و مشاور در کنار راه­ اندازی این اقامتگاه ­ها بوده است که باعث شده نابسامانی در این حوزه ایجاد شود. به طوریکه، اقامتگاه­ها بدون رعایت شاخص­ ها و کارشناسی دقیق در حال رشد هستند، در حالی­که بازاری برای خیلی از آنها وجود ندارد و یا اگر گردشگر به آنجا مراجعه می ­کند با بازخوردهای منفی به دلیل نبود ارزیابی و نظارت درست بر فعالیت این اقامتگاه ­ها مواجه شده­ که در نهایت نارضایتی گردشگر را به همراه داشته و مهم­ترین دلیل این اتفاق هم عدم آموزش، ارزیابی و مشاوره درست به صاحبان اقامتگاه ­ها بوده است.

 

در ادامه می‌توانید مصاحبه تصویری این نشست رو ببینید:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.