پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
راهنمای سفر

باریک‌ترین خیابان‌های جهان

در جهان خیابان های باریک معروفی وجود دارد که حتی به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند و گردشگران زیادی از آن ها دیدن می کنند. این خیابان ها آنقدر باریک اند که افرادی که تا حدودی اضافه وزن دارند جرات رد شدن از میان آن ها را ندارند چون ممکن است در وسط آن گیر بیفتند! از طرفی مطمئنا کسانی که فوبیا و ترس جاهای باریک را دارند حتی به چند کیلومتری این خیابان ها هم نزدیک نمی شوند. در ادامه میتوانید تعدادی از این خیابان ها را ببینید

 

? خیابان Spreuerhofstraße

طبق کتاب رکوردهای گینس، باریک ترین خیابان دنیا در شهر قدیمی رویتلینگن در آلمان قرار دارد. این خیابان در واقع کوچه ای باریک به اسم Spreuerhofstraße است که بین دو خانه قرار دارد، این دو خانه در فاصله نزدیکی به هم ساخته شده اند به طوری که کوچه ای باریک در بین آن ها جای گرفته است. اما این خیابان نه تنها عرض کمی دارد بلکه طول آن هم فقط ۳٫۸ متر است.

از آن جاییکه خیابان در منطقه شهری قرار دارد ساکنان این شهر می گویند این خیابان کاملا عمومی است. برای عبور از این خیابان باید خود را کاملا جمع کنید تا بین دو دیواری که خیابان را محصور کرده اند جا شوید البته حواستان باشد که در روزهای بارندگی از ناودان خانه ی شیروانی کناری، آب به پایین می ریزد و ممکن است که خیس شوید. با اینکه گردشگران زیادی از آسیا و آمریکا برای تماشای این کوچه به این محل می آیند اما کمتر گردشگری جرات رد شدن از این خیابان را دارد چون فقط کافیست کمی اضافه وزن داشته باشید تا به راحتی در وسط این کوچه گیر کنید! از طرفی هر کسی که بیشتر از ۱٫۸۰ سانتی متر قد داشته باشد برای گذشتن از این خیابان باید خم شود! اما جالبه که خیلی از مردم این شهر برای اینکه بفهمند در طول یک سال چقدر چاق یا لاغر شده اند به داخل این کوچه می روند!

این کوچه در سال ۱۷۲۷ در جریان ساخت و سازهای  بعد از آتش سوزی درست شد، آتش سوزی سال قبل چنان خانه های این منطقه را نابود کرده بود که همه خانه ها از اول ساخته شدند. در سال ۱۸۲۰، مدیر تالار شهر تصمیم گرفت که وضعیت این شکاف را سروسامان دهد و آن را تبدیل به خیابان عمومی کند. این خیابان در سال ۲۰۰۷ به عنوان باریک ترین خیابان دنیا در کتاب گینس ثبت شد. در یک سمت خیابان یک خانه نیمه چوبی متروکه هست که در سال های اخیر کج شده و خیابان را از آنی که بود باریک تر هم کرده است! کج شدن این خانه در حدی است که مسئولان شهری را نگران کرده چون اگر خانه باز هم به کج شدن خود ادامه دهد ممکن است دیگر بی استفاده شود.  حتما می دانید که در صورت بی استفاده شدن این خیابان، لقب باریک ترین خیابان دنیا را هم از دست می دهد و اسمش از کتاب گینس خارج می شود. شاید بگویید خب چرا برای نجات خیابانی به این مهمی که شهرت جهانی هم دارد خانه ی متروک را خراب نمی کنند؟ دلیلش مشخص است چون در این صورت خیابان، عریض می شود و دیگر باریک ترین خیابان دنیا نیست! در نهایت مسئولان شهر مجبور شدند تا با ایجاد تکیه گاهی تا جایی که می توانند از کج شدن این خانه جلوگیری کنند.

 

? خیابان پارلمان | Parliament Street

لقب باریک ترین خیابان دنیا در گذشته برای خیابان پارلمان در شهر اکستر انگلستان بود. حتما شما هم با ما هم عقیده هستید که شکل ظاهری این خیابان بیشتر از کوچه ای که در آلمان هست شبیه خیابان هاست! این خیابان ۵۰ متری در باریک ترین قسمت ۶۴ سانتی متر و در عریض ترین قسمت ۱٫۲ متر عرض دارد. این خیابان که «های استریت» را به کوچه «واتر» وصل می کند در قرن ۱۴ ساخته شده و تا قبل از سال ۱۸۳۲، کوچه ی کوچک نامیده می شد.

 

کوچه Fan Tan

این کوچه در بریتیش کلمبیای کانادا قرار دارد و با ۸۹ سانتی متر عرض، باریک ترین خیابان کانادا است. این خیابان در محله ای شلوغ و پرهیاهو قرار دارد که پر از رستوران و مغازه است. امروز این منطقه با مغازه های کوچک و گالری هایش تبدیل به جاذبه گردشگری شده است.

 

? خیابان Marten Trotzigs Grand

این خیابان در منطقه قدیمی استکهلم سوئد قرار دارد و با ۹۰ سانتی متر عرض، باریک ترین خیابان استکهلم است. برای رسیدن به این خیابان باید از یک سری پله پایین بروید، همین که به این خیابان رسیدید مغازه ای را می بینید که در سال ۱۵۸۱ توسط فردی به اسم مارتن در این کوچه ساخته شد برای همین هم اسم این خیابان را به نام این فرد نامگذاری کردند.

 

? خیابان Strada Sforii

این خیابان در شهر براشوو رومانی قرار دارد و در ابتدا راهرویی برای رفت و آمد آتش نشان ها بود. عرض این خیابان بین ۱۱۱ تا ۱۳۵ سانتی متر و طولش ۸۰ متر است و امروز تبدیل به جاذبه گردشگری شده است.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.