جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
استارتاپکارآفرینی گردشگریگردشگری الکترونیکگردشگری نوین

رویداد استارتاپ ویکند گردشگری چیست و چگونه برگزار کنیم؟

دوستان بسیار زیادی با من تماس می‌گیرند و از من درخواست می‌کنند که بهشون کمک کنم برای برگزاری رویداد استارتاپ ویکند گردشگری در شهر خودشون.

اولا بیایم بگیم استارتاپ ویکند یا پایان‌هفته کارآفرینی چیه؟

استارتاپ ویکند گردشگری- آکادمی گردشگری ایران- اشکان بروج

 

قبل از آنکه به این مفهوم برسیم، لازم است تا گریزی کوتاه به استارت آپ (استارتاپ) بیندازیم.

به مفهوم ساده، استارت آپ، کسب و کار و یک کمپانی نوپا است که برای یک مساله، راه حل نوینی ارائه می کند. البته باید بگوییم که لزوما این راه حل ها، موفقیت آن استارت آپ را تضمین نمی‌کند.
بسیاری از افرادی که ایده پرداز هستند و به دنبال حل مسائل و نیازهای جامعه، حتما به فکر راه اندازی استارت آپ می‌افتند. با این پیش درآمد به بررسی مفهوم استارت آپ ویکند می پردازیم.

حالا؛

استارت آپ ویکند در واقع یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی است و تنها مختص به یک کشور نیست، بلکه در سراسر دنیا برگزار می‌شود.
از نام این مفهوم پیداست که استارت آپ ویکند رویدادی است که تنها در آخر هفته برگزار می‌شود. در این رویداد ۵۴ ساعته، بسیاری از برنامه نویسان، مدیران تجاری، علاقه‌مندان به حوزه‌ی کسب و کار و استارت آپ، انواع و اقسام بازاریاب‌های حرفه‌ای و طراحان و گرافیست‌ها، در واقع تمامی کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، جمع می‌شوند و در روزهای پایان هفته، از پروژه‌ها و طرح‌های خود سخن می گویند و ایده‌شون رو به یک سرانجامی می‌رسانند.

 

استارت آپ ویکند چگونه برگزار می شود؟

جالب است بدانید که ایده “استارت آپ ویکند برای اولین بار توسط اندرو هاید در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ به عنوان هفته‌ای برای معرفی کسب و کارهای جدید در یک سازمان غیر انتفاعی به ثبت رسید.
ایده های استارت آپی، در بستر اینترنت برپا می شوند(نه لزوما!) و برای عملی شدن، به مشارکت و مشاوره های افراد متخصص در رشته های مرتبط با آن حوزه کسب و کاری نیاز است.

از آنجایی که بستر آن ها، اینترنت است، به برنامه نویسان، طراحان وب، بازاریاب ها، مدیران محصول و افرادی از این قبیل نیاز است تا دور هم جمع شوند و بتوانند در قالب یک تیم در کنار هم فعالیت کنند، ایده را شکل دهند، محصول و خدماتی را بسازند و کسب و کاری را آغاز کنند.
هنگامی که افراد گرد هم می آیند، افراد مختلف ایده های متفاوت خود را بیان می‌کنند، از میان آن ها، برترین ایده‌ها انتخاب می شوند. گروه هایی تشکیل می شود تا بتوانند در ساعات پایانی هفته، بتوانند به ایده ای واحد برسند. در آخر دمویی از ایده شان داده می‌شود. سرمایه گذارها و داورانی که در این جمع وجود دارند، دموها را می‌ بینند و در صورت تمایل روی آن ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
این برنامه جهانی تا بحال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارتاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است.

اجرا، اجرا و فقط اجرا!

این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه ادامه دارد. در این برنامه شرکت کنندگان (کمتر ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند، ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و استادان دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و … حمایت تجاری می‌گردد.

استارتاپ ویکند گردشگری- آکادمی گردشگری ایران- اشکان بروج

به عنوان نخستین برگزار کننده استارتاپ ویکند گردشگری در ایران، باید چندتا نکته اساسی رو بهتون بگم:

  • باید به شدت صبور باشید
  • باید پیگیر باشید و کارها رو منظم و با برنامه ببرید جلو
  • بدون تیم و کار تیمی، کار شما تو دیواره!
  • روند برنامه کاملا مشخصه، ولی اجراش مهمه!
  • بدون لیدر و مدیر پروژه، کار رو زمین می‌مونه
  • شبکه‌سازی بسیار مهمه و برای اسپانسرینگ و بالابردن اعتبار برنامه شما به شدت مهمتر
  • حداقل دو ماه قبل از برنامه باید کارهای اولیه اجرایی و برنامه ریزی رو شروع کنید
  • تبلیغات رو فراموش نکنید، بخصوص به صورت تهاتری و با اسپانسر معنوی

 

هزینه برگزاری یک استارت آپ ویکند چه‌قدر است؟

معمولا هزینه برگزاری این نوع رویدادها، بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون، بنا به شرایط و خدمات برگزاری شماست.

ولی بیشتر هزینه‌ها مانند مکان برگزاری ویا هزینه خوراک شرکت‌کنندگان با اسپانسرینگ و یا تهاتر، بسیار پایین خواهد آمد.

نیروهای فعال در این رویدادها کاملا داوطلبانه ورود می‌کنند و باید در مراسم پایانی، تقدیر جانانه‌ای بشوند.

 

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می‌تونید با واتس آپ یا تلگرام من در تماس باشید:

۰۹۱۲۷۳۸۰۳۶۸

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.